Show simple item record

dc.contributor.advisorKaufmann, Odd Tore
dc.contributor.authorSalamonsen, Håvard
dc.date.accessioned2024-07-03T05:46:38Z
dc.date.available2024-07-03T05:46:38Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractEtter kunnskapsløftet 2020 har programmering blitt en del av læreplanen i matematikk, som medfører at lærere er pålagt å implementere programmering i deres undervisningspraksis. Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke lærernes syn på innføringen av programmering i matematikkfaget, derav er problemstillingen for oppgaven: Hva synes matematikklærere på mellomtrinnet om å inkludere programmering i matematikkfaget etter fagfornyelsen? De tre forskningsspørsmålene retter fokus mot bruken og nytten av programmering i matematikk, lærernes forståelse av begrepet algoritmisk tenkning og til slutt lærernes holdninger til innføringen av programmering i matematikkfaget. Det teoretiske rammeverket som har vært grunnleggende for oppgaven består av forskningen til Misfeldt et al. (2019), Korhonen et al. (2022) og Bocconi et al. (2016). For å kunne besvare problemstillingen har det vært gjennomført en spørreundersøkelse med kvantitativ tilnærming med 45 respondenter. Nettskjema har blitt tatt i bruk for datainnsamling og SPSS har blitt brukt som dataanalyseverktøy. Lærerne ser en rekke fordeler og muligheter innenfor programmering i matematikkfaget. Blokkprogrammering gjør det mulig å undervise programmering på mellomtrinnet. Koblingen mellom programmering og matematikk er noe utydelig, og økt kompetanse blant lærerne kan være en viktig faktor for å skape denne koblingen for elevene. Lærerne har en god forståelse av begrepet algoritmisk tenkning og hvordan det kan anvendes i undervisningssammenheng. Lærerne har en litt annen forståelse av algoritmisk tenkning enn begrepets opprinnelige definisjon, ved at bidraget til digitale midler ikke er like viktig på mellomtrinnet. Som en homogen gruppe er lærerne entusiastiske for å undervise programmering i matematikk, men de føler på mangler i deres kompetanse og evne til å undervise. Etterutdanning og kurs virker til å være en viktig faktor for lærernes motivasjon, kompetanse og ressursbruk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34017
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectProgrammeringen_US
dc.subjectAlgoritmisk tenkningen_US
dc.titleLæreres syn på programmering i matematikken_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)