Show simple item record

dc.contributor.advisorJensen Wang, Oskar
dc.contributor.authorSolheim, Malin Victoria
dc.date.accessioned2024-07-03T05:51:14Z
dc.date.available2024-07-03T05:51:14Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractI mitt mastergradsprosjekt har jeg sett hvordan bruk av det algebrabaserte spillet Dragonbox Algebra 12+ kan påvirke elevers læring i emnet likninger. Bakgrunnen for oppgaven var dårlige resultater på TIMSS innenfor emneområdet algebra, og tidligere forskning på Dragonbox i et amerikansk forskningsprosjekt. Det var derfor interessant å se om det var mulig å få tilsvarende resultater hos norske elever på 8. trinn. Jeg valgte å ha et pragmatisk syn på oppgaven, en såkalt «what works»-metode, og valgte derfor å bruke et mixed methods forskningsdesign, der de kvantitative og kvalitative metodene skulle utfylle hverandre for å bidra til å besvare problemstillingen. Problemstillingen ble som følgende: I hvilken grad og på hvilken måte kan algebraspillet Dragonbox påvirke elevers læring i emnet likninger? Jeg startet med innsamling av kvantitativ data, i form av før- og ettertester, med fem ukers mellomrom. Elevene fikk tilgang på Dragonbox etter førtesten, og hadde totalt fire spilløkter på 30 minutter hver, med mulighet for å spille mer på egenhånd, før de så gjennomførte ettertesten. De kvalitative dataene bestod av åtte intervjuer, med en oppgavebasert del der elevene løste baner i Dragonbox, og en likning på papir. Den kvantitative delen av prosjektet viste at det var signifikante forskjeller (p=0,034) mellom før- og ettertestene, og med en positiv differanse. Dette indikerer at Dragonbox kan påvirke elevenes læring i emnet likninger i en positiv grad. De kvalitative funnene indikerer at progresjon hos elevene har variert, og kan ses på to måter, der elevene spiller baner til de er fullført, og der elever spiller baner med fokus på stjernesamling. Funnene indikerer også at læring i fellesskap kan ha spilt inn på resultatene til den kvantitative delen. Funnene fra det kvalitative intervjuet og den oppgavebaserte delen av intervjuet sammenfaller med funnene fra de kvantitative resultatene, og samlet sett indikerer funnene mine at algebraspillet Dragonbox kan påvirke elevers læring i emnet likninger, men at i praksis bør det inkluderes mer i undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34021
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectDragonboxen_US
dc.subjectLikningeren_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectMixed methodsen_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.subjectSpillen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.titleDragonbox - en alternativ måte å lære likninger?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)