Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.advisorNyquist Roksvold, Jan
dc.contributor.authorOpdahl, Malen Nyheim
dc.contributor.authorJohannessen, Synne Øien
dc.date.accessioned2024-07-04T11:54:08Z
dc.date.available2024-07-04T11:54:08Z
dc.date.issued2023-11-01
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk setter vi søkelyset på oppgavene i to godt etablerte læreverk for sjette trinn i matematikk i Norge. Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut om to av de mest kjente læreverkene i Norge har utformet lærebøker for 6. trinn som legger til rette for utforsking og problemløsing, som er ett av fagfornyelsens kjerneelement. For å svare på dette ser vi på kognitive nivå og type svar. Vi har tatt i bruk Smith & Stein (1998) sitt rammeverk kalt for The Mathematical Task Framework for å analysere oppgaver. Vi bruker deres Task Analysis Guide for å se på det kognitive nivået til oppgavene. Ellers har vi også valgt å bruke Charalambous et al. (2010) sitt klassifiseringssystem kalt Type of Response, hvor vi ser på hvilken type svar oppgavene krever, da dette har en sammenheng med det kognitive nivået til oppgavene. Elevenes læringsmuligheter har en sammenheng med lærebøkene, og derfor vil undervisningen påvirkes med utgangspunkt i hvordan lærebøkene er utformet. Dette viser også flere studier som er gjennomført internasjonalt. (Fan et al., 2013; Hiebert et al., 1997; Pepin & Haggarty, 2007; Robitaille & Travers, 1992: Mesa, 2004). På bakgrunn av dette ønsker vi å undersøke følgende to forskningsspørsmål som tar utgangspunkt i oppgavens overordnede mål: 1) I hvilken grad gir oppgaver kognitive utfordringer i to av Norges mest brukte lærebøker i matematikk på sjette trinn? 2) I hvilken grad inneholder lærebøker i matematikk på sjette trinn oppgaver som krever forklaringer eller begrunnelser som svar? For å finne svar på våre spørsmål har vi valgt å gjennomføre en analyse med likhetstrekk fra en mixed methods studie. Da kan vi undersøke kvantitativt når vi kategoriserer de ulike oppgavene innenfor de kognitive nivåene i et gitt rammeverk. Forskningen blir kvalitativt når vi ser nærmere på funnene fra analysen for å svare på forskningsspørsmålene. Lærebøkene vi ser på er Multi sine grunnbøker i matematikk. Multi har delt sin grunnbok opp i to bøker, hvor 6b er en forlengelse av 6a. Disse lærebøkene er 3. utgave med utgivelsesår 2021. Den neste- og siste læreboken vi ser på er Matematikk 6 med utgivelsesår i 2020. Vi har valgt disse bøkene da de er utgitt etter fagfornyelsen tredde i kraft i 2020. Våre funn viser at mesteparten av oppgavene i læreverkene havner under de to laveste kognitive nivåene. Dette viser at oppgavene i stor grad er lite kognitivt krevende for elevene, og den matematiske kompetansen utvikles ikke like sterkt, som den ville gjort med mer kognitivt krevende oppgaver. Den største andelen av oppgaver krever kun at elevene skal gi et enkelt svar. Det at elevene skal gi en forklaring eller en begrunnelse vektlegges i liten grad. Vi mener at dersom oppgavene i større grad hadde vært kognitivt krevende, ville også oppgavene krevd noe annet enn bare et svar. Så kognitive utfordringer og typer svar henger godt sammen, for hvordan utfordringer elevene møter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34066
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2023 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectUtforskingen_US
dc.subjectProblemløsingen_US
dc.subjectKognitive kraven_US
dc.titleIvaretar læreverk i matematikk fagfornyelsens kjerneelement om utforsking og problemløsning?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)