Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorMathisen, Camilla
dc.date.accessioned2024-07-04T11:57:33Z
dc.date.available2024-07-04T11:57:33Z
dc.date.issued2024-05-12
dc.description.abstractGjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger: «Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?». For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført en aksjonsforskningsstudie. Gjennom en periode utførte jeg Number Talks i starten av hver matematikktime. For å samle inn data gjennomførte jeg observasjon av hver økt, og intervju med elevene før, under og etter gjennomføringen av prosjektet. For å analysere datamaterialet gjennomførte jeg tematisk analyse. Det resulterte i seks funn, fordelt på tre kategorier. Funnene viste elever som deltok mer i timene og var mindre redd for å gjøre feil. De viste også en endring i hva elevene så på som et akseptert matematisk svar, og hva de anså som matematisk effektivt. Til slutt viste funnene en økt glede og motivasjon blant elevene. På bakgrunnen av diskusjon av funnene kan man si at Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet blant annet ved å gi elevene økt engasjement og motivasjon. Økt engasjement og motivasjon kan endre de sosiale normene, og gjøre at elevene får høyere deltakelse. Man kan også oppleve elever som ikke lengre er redd for å gjøre feil, og har en høyere toleranse for feil. Denne endringen kan påvirke de sosiomatematiske normene. Da kan man oppleve å få en klasse som mener at et akseptert matematisk svar er en løsning du har begrunnet (godt). Man kan også få en klasse som mener at det som er matematisk effektivt er den løsningen du forstår.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34067
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectklasseromsnormer, normer, sosiale normer, sosiomatematiske normer, Number Talk, holdning til matematikk, matematikkundervisningen_US
dc.titleHvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)