Ikke-integrert implementeringstilnærming ved fusjon: administrasjonens reaksjoner og adferd
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34206Date
2024-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Tema for denne studien er fusjonsadferd. Med en klar økende trend av fusjoner som en
strategisk løsning for vekst og markedsmakt, er det behov for en dypere forståelse av
menneskene i disse organisasjonene sine reaksjoner på slike episodiske endringer som
fusjoner medfører. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan reagerer
administrasjonen i et fusjonert samvirkeforetak ved en ikke-integrert
implementeringstilnærming? Og videre spør vi; Har organisasjonenes likhet og/eller
ulikheter noen påvirkning på problemstillingen? I besvarelsen av problemstillingen utførers
det en casestudie av tre fusjonerte kraftlag i Norges nordligste fylke. Forskningsstudiet er
utført med et kvalitativt forskningsdesign, med en abduktiv tilnærming og
metodetriangulering basert på datakilder gjennom observasjoner, dokumentinnsamling og
semistrukturerte intervju.
Studiens bidrag er et analytisk rammeverk for fusjonsadferd og reaksjoner innen
adferdsteoriene sosial identitet og jobbkarakteristika. Det tas utgangspunkt i en ikke-integrert
implementeringstilnærming av tre samvirkeforetak, med oppmerksomhet på fusjonsstadiene
innledende planlegging og formell kombinasjon og det operasjonelle kombinasjonsstadiet.
Fra hvert av disse stadiene ble det valgt ut konkrete endringshendelser, som var av betydning
for administrasjonens affektive og kognitive reaksjoner samt adferd, innen teorifeltene sosial
identitet og jobbkarakteristika. Modellen for rammeverket er slik sett tredimensjonalt, og
bidrar til en dypere forståelse av administrasjonens adferd under fusjoner med en ikke-integrert implementeringstilnærming.
Studien tyder på at en ikke-integrert implementeringstilnærming påvirker administrative
ansatte, og det ble funnet ulik grad av identifikasjon til den kombinerte organisasjonen. Det
mest utslagsgivende for negative reaksjoner var endringshendelser hvor goder og ulemper
ikke kunne fordeles likt; eksempelvis ved stillingsendringer eller gjennomføring av overgang
til nye system og programmer. Et annet bidrag fra studien er viktigheten av
kommunikasjonsplaner og informasjonssystemer og -rutiner, samt at administrative roller
trenger både tydelige rammer og definering av arbeidsoppgaver, samt intern
kompetanseoverføring ved rolle og stillingsendringer. Det ble også gjort funn på asymmetri
som påvirket adferd og dannet inn- og utgrupper i dannelsen av nye sosiale identiteter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: