Hvilke erfaringer har terapeuter med å tilrettelegge for samvalg i første samtale på BUP. En kvalitativ studie om samvalg som arbeidsmåte i barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34268Date
2024-05-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Rydningen, HildeAbstract
Denne studien handler om å belyse hvilke erfaringer terapeuter har med å tilrettelegge for samvalg i første møtet med pasient og familie på barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP). Det er benyttet kvalitativ forskningsmetode og intervju av terapeuter som jobber etter modellen CAPA. Det ligger klare politisk og juridisk føringer for at barn og ungdom skal sikres medbestemmelse i forhold til egen helse og behandling. Samvalg er en metode for å øke medvirkning i sin egen psykiske behandlings prosess. I en beslutningsprosess skal det foretas samvalg, der ungdom, foreldre og behandler sammen treffer beslutninger. Personlige preferanser skal vektlegges. Dette i forhold til mulige utredning- og behandlingstilnærminger. For å kunne besvare problemstillingen ønsket jeg å vite mer om: Hvilken informasjon gis før samtalen, under samtalen og har samvalget betydning for det som skjer videre? Hvilke erfaringer har terapeuter med bruk av aktiveringsmateriale? Hva er erfaringene til terapeutene om gode samvalg og samvalg som blir utfordrende?
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: