Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Geir Olaf
dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorFossmo, Andreas
dc.date.accessioned2024-08-23T11:42:34Z
dc.date.available2024-08-23T11:42:34Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractMasteroppgavens tema er læreres erfaring med relevans. Besvarelsens formål er å få innsikt i hvordan lærere forstår relevans og hvilke erfaringer de har med å skape relevans. I tillegg studerer jeg utfordringer lærerne mener relevans kan by på, og hvordan lærere kan respondere når elever uttrykker opplevelsen av manglende relevans. Problemstillingen er "Hva tenker lærere om bruk av relevans i matematikk til elever på mellomtrinnet, og hva er deres erfaringer med det?". Problemstillingen er et overordnet spørsmål som besvares av tre forskningsspørsmål. Jeg gjennomførte kvalitative intervju med lærere som innehar studiepoeng i matematikk og erfaring fra matematikkundervisning på 5. - 7. trinn. Funnene tyder på at lærere vektlegger relevans i matematikk, og ser på det som et viktig element i sin undervisning både for elevers motivasjon og forståelse av faget. I oppgaven framkommer flere strategier lærerne har erfart som nyttige for å skape relevans. Noen av strategiene er å koble matematikken til elevenes verden, skape kontekster og å vise elevene hvilken nytte matematikken har. I tillegg studerer jeg hva lærere har erfart med å respondere dersom elever stiller spørsmål om manglende relevans. Dette utvalget lærere vektla å respondere på en ærlig måte, som retter fokus på viktige kunnskaper i matematikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34385
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectRelevansen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.title"Hvorfor skal vi lære dette?" En kvalitativ studie av matematikklæreres erfaring om bruk av relevansen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)