dc.contributor.advisor | Larsen, Rolf Inge | |
dc.contributor.author | Kjær, June Mari | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:06:54Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:06:54Z | |
dc.date.issued | 2024-05-31 | en |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg sett på om bruk av tegneserie kan være med på å utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinnet. Problemstillingen for oppgaven er:
I hvilken grad kan tegneserie brukes til å utvikle historisk empati hos elever på ungdomstrinnet.
For å kunne svare på problemstillingen har jeg følgende forskningsspørsmål:
Hvordan kan man måle historisk empati blant elever på ungdomstrinnet?
Relevant teori for denne studien inkluderer Helga Harnes' doktoravhandling, samt arbeider av Endacott & Brooks og Seixas & Morton. Metodene som er brukt for å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålet er en kvantitativ panelstudie, ved bruk av spørreundersøkelse, en for- og en etterundersøkelse. Studien er gjennomført i tre skoleklasser på ungdomsskoler utenfor urbane områder
Det var tre hovedfunn og et bifunn. Det første funnet handler om økning av svarprosent på et alternativ i spørsmål 3. Det andre funnet handler om hvordan elevene endret svarene sine i etterundersøkelsen for spørsmål 5. Det tredje funnet handler om økningen i empatiske svar i spørsmål 5. Bifunnet viser at elevene ikke ser på lesing i bøker som en god læringsmetode. Resultater fra funnene og analysen tyder på at bruk av tegneserie kan bidra til å utvikle historisk empati, til en viss grad. Dette skyldes at tegneserier bidrar til å visualisere hendelser og kjente historiske personer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34593 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3904 | |
dc.subject | Tegneserie | en_US |
dc.subject | Historisk empati | en_US |
dc.subject | Samfunnsfag | en_US |
dc.subject | Ungdomsskole | en_US |
dc.title | «Jeg hadde tatt imot maten om jeg hadde vært fange!»
En kvantitativ undersøkelse om bruk av tegneserie og utvikling av historisk empati hos elever på ungdomstrinn. | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |