Inkludering eller assimilering?: En kvalitativ studie om tilpasninger i læringsmiljøet for flerspråklige elever på 1. trinn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34595Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Denne studien har som formål å undersøke hvordan tre lærere på 1. trinn tilpasser læringsmiljøet for flerspråklige elever. Med ønske om å løfte frem lærernes praksis, erfaringer og holdninger tar studien utgangspunkt i en kvalitativ metode og en mikroetnografisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom to uker feltarbeid ved to skoler i ulike kommuner. Dette består av i to intervjusamtaler med lærerne om deres erfaringer og holdninger, observasjoner av praksiser, feltnotater og to skriftlige oversikter over språk blant elevene. Studien viser en stor kontrast mellom lærerne ved de to skolene. Kontrasten kommer til syne gjennom deres uttrykte holdninger til språk og didaktisk praksis. Studiens første funn viser at lærernes holdninger og erfaringer tilknyttet språk og flerspråklige elever er avgjørende i deres undervisning. Det andre funnet viser store forskjeller i hvordan lærerne arbeider med å tilpasse læringsmiljøet, og at en av lærerne opplever dette arbeidet svært utfordrende. Studiens siste funn viser at skolene ikke tilbyr særskilt språkopplæring for de flerspråklige elevene. Resultatene peker mot et behov for holdningsendring og økt kunnskap blant lærere tilknyttet flerspråklighet og tilpasset opplæring. Avslutningsvis fremmes behovet for ytterligere forskning om hvordan en helhetlig begynneropplæring kan bidra til et inkluderende læringsmiljø for flerspråklige elever.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: