Show simple item record

dc.contributor.advisorFrenning, Ingrid
dc.contributor.authorWeber, Marthe Bertheussen
dc.contributor.authorSkjevik, Gry Hammer
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:07Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:07Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractForskningen i dette masterprosjektet er gjort med en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført fokusgruppeintervju med 6 lærere, hvor målet har vært å få innsyn i deres forståelse rundt begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, samt hvordan disse begrepene kommer til syne i deres undervisning og i planlegging av undervisning. Lærernes forståelse av begrepet svømmedyktig varierte. Noen argumenterte at definisjonen i læreplanen etter 4. trinn var tilstrekkelig, mens andre uttrykte bekymring for dens begrensninger. De argumenterte for behovet av en mer omfattende tilnærming og inkludering av ferdigheter som pusting og kroppsbevegelse, samt naturlige miljøer. Det pekes mot utfordringene med å vurdere elever som ikke når definerte kriterier og hvordan sikre rettferdig evaluering av elevenes ferdigheter. I lærernes forståelse av vannkompetanse fant vi variasjon, noen fant begrepet ukjent og forsøkte å relatere de til livredning og risikoforståelse. Lærerne reflekterte over begrepets betydning og argumenterte for en bredere tilnærming til undervisning og vurdering av elevers vannkompetanse. Inkluderte praktiske ferdigheter og forståelse av vannets egenskaper, som indikerer behov for vurdering av tekniske og ikke-tekniske aspekter ved elevenes ferdigheter i vann. Lærerne planla hvordan autentiske svømmeaktiviteter i nærmiljøet for fremme vannkompetanse, men uttrykte bekymringer om sikkerhet og manglende erfaring med utendørsundervisning. De viser evne til å reflektere over hvordan operasjonalisering av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse kan gjøres i praksis, samtidig som de anerkjenner ulike utfordringer ved gjennomføring av en slik undervisning. Funnene fra fokusgruppeintervjuene ble diskutert opp mot tidligere forskning om svømmedyktighet og vannkompetanse, samt Wolfgang Klafkis kategoriale danningsteori, Pierre Bourdieu sin teori om habitus og kapital, self-efficacy og læreplanteori.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34596
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3906
dc.subjectvannkompetanseen_US
dc.subjectsvømmedyktigen_US
dc.subjectsvømmeopplæringen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectutendørsen_US
dc.subjectkompetansemålen_US
dc.titleEn lærer å svømme innendørs, men drukner utendørs: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse av begrepene svømmedyktig og vannkompetanse, og hvordan de kommer til syne i undervisningen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)