Motorisk utvikling i kroppsøvingsundervisning: En kvalitativ studie om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/34597Åpne
Masteroppgave om tilrettelegging av undervisning for motorisk utvikling av elever (PDF)
Dato
2024-05-14Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Kristoffersen, AndreasSammendrag
Hensikten med masteroppgaven har vært å utforske hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger kroppsøvingsundervisningen med å utvikle elevers motoriske kompetanse. For å undersøke dette spørsmålet er det brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, gjennom semi-strukturerte individuelle intervjuer. Fem kroppsøvingslærere som jobber på barneskole, har delt sin innsikt i deres tilnærminger til å tilrettelegge for elevers motoriske utvikling i kroppsøvingsundervisning. Datamaterialet er analysert ved bruk av Braun og Clarke (2022) sin refleksiv tematisk analyse modell. Min studie er relevant i forskningsfeltet, ettersom at det er begrenset forskning på hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger for motorisk utvikling på barneskolen.
Min analyse viser at lærerne i min studie har flere sentrale strategier for å tilrettelegge for motorisk utvikling hos elevene. For det første forteller lærerne at variasjon av aktiviteter og læringsarena er et viktig element for at elevene skal utvikle seg motorisk. Lærerne mente at variasjon av undervisning skaper nye bevegelser for elevene, slik at de er nødt til å utvikle seg motorisk, samtidig som det ga en mulighet for å øke deltakelse i undervisningen. For det andre la lærerne vekt på å sørge for at elevene opplever mestring i undervisningen. Gjennom åpne oppgaver opplever lærerne at elevene lettere tilpasser aktiviteten etter deres nivå, slik at elevene opplever mestring og utvikler seg motorisk. I tillegg vektlegger lærerne lekpregede aktiviteter, ettersom at de opplever at elevene ofte opplever mestring og ønsker å delta i slike aktiviteter, samtidig som det utvikler elevenes motoriske kompetanse. Til slutt fremhever lærerne viktigheten av å skape et trygt og positivt miljø der elevene føler seg trygge. Slik mente lærerne at elevene får en vilje til å delta i aktiviteter i undervisningen som bidrar til at elevene tørr å utforske og reduserer den sosiale barrieren i klassen. Slik vil et trygt læringsmiljø indirekte påvirke elevenes motoriske utvikling.
Studien min konkluderer med at kroppsøvingslærere som brukere en variert tilnærming til aktiviteter og læringsarenaer, fokuserer på mestringsopplevelser i undervisningen og skaper et positivt læringsmiljø, har større sannsynlighet for å tilrettelegge for motorisk utvikling hos barneskoleelever. Funnene fra studien gir verdifull innsikt for lærere som arbeider med å utvikle elevers motoriske kompetanse på barneskolen. Funnene er sett i lys av tidligere forskning, den dynamiske systemteorien, psykologisk læringsklima og sosiokulturelt læringssyn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: