Show simple item record

dc.contributor.advisorHjemgård Johansen, Linda
dc.contributor.advisorMordal Moen, Kjersti
dc.contributor.authorOlsen, Oscar
dc.contributor.authorKarde Valdermo, Vegar
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:33Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:33Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractForskningsprosjektet vårt utforsker bruken av utendørsarenaen for svømmeundervisning og selvberging i havet blant elever på 7. trinn. Bakgrunnen for prosjektet er statistikk som viser at kun omtrent 50% av femteklassingene i Norge er svømmedyktige, sammenlignet med over 90% i land som Sverige og Island. Gjennom forskningsprosjektet ønsket vi å undersøke hvilke erfaringer elevene gjorde seg ved å øve på selvberging i havet. Vi gjennomførte tre undervisningsøkter i havet med elever på 7. trinn, der vi satte fokus på selvberging i vann - som er en viktig ferdighet for å være svømmedyktig. Dette med tanke på at det kan bidra til å redusere antall alvorlige ulykker ved og i vann - samt fremme trygghet blant elevene. Læreplanen i kroppsøving legger til rette for bruk av naturen i undervisningen, noe som støtter ideen om å integrere svømmeundervisning utendørs. Gjennom en kombinasjon av teori, praktiske øvelser og tilrettelagte læremidler har vi undersøkt hvordan elevene erfarer å øve på selvberging i havet. Data ble samlet inn ved bruk av observasjon og intervju som metode, hvor vi intervjuet tolv elever fordelt på seks grupper. Funnene indikerer generelt positive erfaringer ved utesvømming blant elevene, som opplevde aktivitetene som engasjerende, utfordrende og samtidig var klar over at deres sikkerhet ble ivaretatt. Andre funn var at tilgangen til nødvendige læremidler og fasiliteter, som forlenget arm og naust, var avgjørende for å skape autentiske læringsopplevelser og trygghet. Samarbeid i par viste seg å være effektivt for læring og sosial vekst, selv om det også var utfordringer knyttet til ulik deltakelse og konflikter. Lek ble identifisert som en viktig motivasjonsfaktor for læring og samarbeid. Dialog mellom elever ble sett på som fremmende for kognitiv utvikling. Videre ble betydningen av veiledning og tilrettelegging fra voksne veiledere understreket, for å skape et trygt og støttende læringsmiljø. Selvregulering ble også identifisert som en viktig faktor for personlig utvikling hos elevene, og betydningen av å sette spesifikke mål og gi positive tilbakemeldinger ble fremhevet. Studien peker også på kjønnsforskjeller i tilnærmingen til risiko, der guttene generelt var mer risikovillige enn jentene. Samlet sett så elevene verdien av å øve på selvberging i vann, noe de mente at de kunne få bruk for senere i livet. Studien viser at utesvømming og selvberging i havet er en verdifull undervisningsmetode som fremmer både læring og utvikling hos elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34602
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3906
dc.subjectUtesvømmingen_US
dc.subjectSelvbergingen_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.title"Kan vi ikke ha mer utesvømming?"en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)