Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Karin
dc.contributor.authorLiljebakk, Caroline Therese
dc.date.accessioned2024-09-10T04:07:45Z
dc.date.available2024-09-10T04:07:45Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere forstår og reflekterer om psykisk helse i tråd med læreplanens inkludering av begrepet. Dette skal jeg gjøre ved å ta for meg hvordan et utvalg kroppsøvingslærere forstår og vektlegger læreplanen i kroppsøving, samt gjennom hvordan de inkluderer psykisk helse i deres kroppsøvingsundervisning. Av teori for å støtte oppgavens hovedfunn til har jeg valgt tre behov fra Maslow´s behovspyramide; trygghet, sosiale behov og anerkjennelse. Videre har jeg knytte disse mot prinsipper for motivasjon og mestring. Innenfor motivasjon har jeg redegjort for å oppnå flyt, mens for mestring har jeg inkludert speiling av en signifikant annen. Det teoretiske rammeverket er valgt ut fra innholdet i datamaterialet og knyttet opp til lærerens inkludering av å fremme god psykisk helse i kroppsøvingsfaget. Dette er en kvalitativ studie som er basert på intervju. Hvorav et gruppeintervju og fem individuelle intervju. Datamaterialet er tematisk analysert og funnene er generert induktivt. Studien tyder på kroppsøvingslærernes begrunnelse om at de har liten forståelse av læreplanen. Informantene mener dette skyldes at faget blir nedprioritert i skolen og i samfunnet generelt. De synes det er utfordrende med kroppsøvingens lave faglige fokus da dem selv vektlegger faget i mindre grad før enn tidligere, som en konsekvens av fagets utvikling. Det viser seg at psykisk helse er et omfattende begrep for informantene og at dette vektlegges i mindre grad konkret i faget. De begrunner at inkluderingen av begrepet kan knyttes til trygghet, anerkjennelse og ivaretakelsen av elever. Videre hevder informantene at det er ønskelig med et kunnskapsløft i faget og at dette ønskes i skolen, men også for utdanningen av fremtidens lærere. De hevder at fagligheten må øke dersom faget ikke skal bli ytterligere nedprioritert.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34605
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3906
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectKroppsøvingslærerenen_US
dc.subjectTryggheten_US
dc.subjectAnerkjennelseen_US
dc.subjectIndividen_US
dc.subjectLæreplanen i kroppsøvingen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectKroppsøvingskompetanseen_US
dc.title"Og kanskje er det nettopp det kroppsøving er, en pause fra livet"en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)