dc.contributor.advisor | Killengreen, Siw Turid | |
dc.contributor.advisor | Höper, Jan | |
dc.contributor.author | Lindberg, Celine Holten | |
dc.date.accessioned | 2024-09-10T04:07:50Z | |
dc.date.available | 2024-09-10T04:07:50Z | |
dc.date.issued | 2024-05-14 | en |
dc.description.abstract | Som en del av den nye læreplanen har bærekraftig utvikling blitt et tverrfaglig tema det skal jobbes med i alle skolens fag, hvor målet er handlingskompetanse. Det finnes flere studier som svarer på hvorfor handlingskompetanse bør være en del av bærekraftsundervisning, men hvordan dette skal fremmes gjennom undervisningen trengs det mer forskning på. Gjennom dette masterprosjektet har jeg derfor forsøkt å svare på følgende problemstilling: Hvordan kan et undervisningsopplegg med fjæresonen som læringsarena fremme handlingskompetanse hos elever i ungdomsskolen? Videre har jeg konkretisert problemstillingen gjennom de tre forskningsspørsmålene: «Hvordan uttrykker elevene kunnskap om problemet?», «Hvordan uttrykker elevene kritisk tenking?» og «Hvordan uttrykker elevene selvtillit til egne evner og muligheter for påvirkning?». Dette er basert på operasjonaliseringen av handlingskompetanse, etter elementer fra definisjonen til Sass et al. (2020).
Denne studien er basert på et undervisningsopplegg over seks økter med elementer som uteskole, eksterne aktører og handling. Gjennom analysering av datamateriale innhentet via observasjon, skriftlig materiale og intervju har jeg kommet fram til tre funn som bidrar til å svare på problemstillingen. Undervisningsopplegget har fremmet kunnskap gjennom en utvikling av elevenes artskunnskap og systemtenkning. Videre har undervisningsopplegget bidratt til noe kritisk tenking, selv om elevenes kritiske utsagn ikke var så godt begrunnet. Til slutt antyder resultatene at elevenes varierende innsats i arbeidet gjorde at elevene uttrykte ulik grad av selvtillit til sine egne evner og til løsningen i møte med utfordringen de arbeidet med. Samlet antyder funnene at undervisningsopplegget med fjæresonen som læringsarena har bidratt til å fremme handlingskompetanse gjennom kunnskap i form av artskunnskap og systemtenkning, en viss grad av kritisk tenking samt selvtillit blant de elevene som var fornøyd med sitt bidrag til løsningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/34606 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2024 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3905 | |
dc.subject | Handlingskompetanse | en_US |
dc.subject | Uteskole | en_US |
dc.subject | Fjæresonen som læringsarena | en_US |
dc.subject | Bruk av handling | en_US |
dc.subject | Eksterne aktører | en_US |
dc.subject | Systemtenkning innen den økologiske dimensjonen | en_US |
dc.title | «Så vi er på en måte miniforskere som skal bestemme hvordan undervannshagen skal bli?» | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |