Show simple item record

dc.contributor.advisorDanielsen, Karin Helene
dc.contributor.authorStavdal, Thomas Alexander
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:11Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:11Z
dc.date.issued2024-05-14en
dc.description.abstractSammendrag: Hensikten med denne masteroppgaven er å få innsikt i hvordan innføringen av samarbeidslæring fungerer på barneskolen. Tidligere forskning på kroppsøvingsfaget indikerer at læreres undervisningspraksis i stor grad er preget av instruksjonsmetoden. I tråd med forskningen erkjenner jeg at instruksjonsmetoden også står sentralt i min undervisningspraksis. Med sikte på å variere mine metodiske verktøy, og forhåpentligvis tilpasse i større grad for elevenes skiftende interesser, har jeg hatt et dypdykk i samarbeidslæring som metode. Gjennom et aksjonsforskningsprosjekt ved hjelp av intervju av 3. og 4. klassinger, og egen loggføring, har jeg forsøkt å besvare følgende problemstilling: «Hvordan fungerer innføring av samarbeidslæring hos elever på 3. og 4. trinn i kroppsøving?» For å belyse problemstillingen har jeg utformet to forskningsspørsmål som spisser temaet/innholdet: “Hvilke opplevelser og erfaringer rapporterte elevene om i innføringen av samarbeidslæring med fokus på prinsippene positiv gjensidig avhengighet og individuell ansvarlighet?” og “Hvilke erfaringer og opplevelser sitter jeg med etter å ha gjennomført et prosjekt med innføring av samarbeidslæring?”. Resultatene kan indikere at et flertall av elevene vektla tildelte roller som sitt individuelle ansvar, og gjennom dette ansvaret utførte de handlinger i større grad enn vanlig. Andre påpekte at de ikke handlet annerledes. Med fokus på den positive gjensidige avhengighet kan funnene tyde på at elevene fant det naturlig å trenge hverandre for å klare de tildelte oppgavene, og uten hverandre hadde det vært utfordrende å nå felles mål. Mine opplevelser etter gjennomført aksjonsforskningsprosjekt er at innføring av samarbeidslæring kan tilrettelegge for et samarbeid elevene mellom, noe som står sterkt forankret i lærerplanen. Jeg erfarte også at samarbeidslæring som undervisningsmetode fremmer variasjon på flere områder sammenlignet med min tidligere undervisning. Samtidig opplevde jeg at planleggingen av øktene der elevene skulle få en innføring av samarbeidslæring som metode og var både tid- og energikrevende. Forskningen min kan bidra til å gi innsikt i hvordan en masterstudent i kroppsøving erfarer innføringen i samarbeidslæring på 3. og 4. trinn, med utgangspunkt i elevenes og mine egne opplevelser av den.en_US
dc.description.abstractAbstract: The purpose of this master's thesis is to gain insight into how the introduction of Cooperative learning works in elementary school. Previous research on the subject of Physical Education indicates that teachers' teaching practices are largely influenced by the instructional method. I myself acknowledge that the instructional method also plays a central role in my own teaching practice. With the aim of varying my methodological tools, and hopefully adapting more to the changing interests of the pupils, I have delved into cooperative learning as a method. Through an action research project involving interviews with 3rd and 4th graders, and my own logs, I have attempted to answer the following research question: "How does the introduction of cooperative learning work for pupils in the 3rd and 4th grade in Physical Education?" In addressing the research question, I have two additional questions that give focus to the scope of the theme/content: "What experiences and insights did the pupils report in the introduction of Cooperative learning with a focus on the principles of Positive Interdependence and Individual Accountability?" and "What experiences and insights have I gained after completing a project on the introduction of Cooperative learning?" The results may indicate that a majority of the pupils emphasized their assigned roles as their individual responsibility, and through this responsibility, they performed actions to a greater extent than usual. Other pupils pointed out that they did not act differently. With a focus on Positive Interdependence, the findings suggest that the pupils found relying on each other to accomplish the assigned tasks to be a natural, and without the support of each other, it would have been challenging to achieve common goals. My experiences after completing the action research project are that the introduction of Cooperative learning can facilitate collaboration among students, which is strongly embedded in the Norwegian National Curriculum for primary education. I also found that Cooperative learning as a teaching method promotes variation in several areas compared to my previous method of teaching. At the same time, I experienced that planning the sessions where students would be introduced to Cooperative learning as a method was both time- and energy-consuming. My research may contribute to providing insight into how a master's student in Physical Education experienced the introduction of Cooperative learning in 3rd and 4th grades, based on the experiences of the pupils and myself.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34611
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3906
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectSamarbeidslæringen_US
dc.subjectSamarbeiden_US
dc.subjectGrupperen_US
dc.subjectInnføringen_US
dc.subjectBarneskolenen_US
dc.subjectPedagogisk tilnærmingen_US
dc.subjectCooperative learningen_US
dc.titleInnføring av samarbeidslæring på 3. og 4. trinn i kroppsøvingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)