Show simple item record

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorDavidsen, Sigurd
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:15Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:15Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractDa ChatGPT, en kunstig intelligent chatbot, ble introdusert, vakte den oppsikt og debatt i skolemiljøet. Teknologien ble kritisert av rekke fagfolk, men samtidig var det enkelte som kunne se positive sider med utviklingen. Denne masteroppgaven utforsker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere forholder seg til denne teknologien og hvordan den påvirker deres undervisning og vurderingspraksis. Dermed er oppgavens problemstilling «Hvordan forholder et utvalg av samfunnsfagslærere seg til ChatGPT i sin pedagogiske praksis og administrative arbeidsoppgaver?». Metodene som brukes for å undersøke dette er kvantitativ spørreundersøkelse og kvalitativt intervju. Spørreundersøkelsen gjennomføres gjennom et ikke-sannsynlighetsutvalg. Bakgrunnen for dette er for å utforske et utvalg som har ukjent kompetanse om ChatGPT innenfor samfunnsfag. Spørreundersøkelsen har blitt besvart av 20 respondenter. Intervjuet var planlagt for å skaffe mer informasjon om hvordan ChatGPT kan bli brukt i samfunnsfag. Grunnet den raske utviklingen fant jeg bare en respondent som var relevant for formålet. Oppgaven har fokus på lærernes erfaringer, antakelser og perspektiver innenfor tema. Resultatene fra undersøkelsen indikerer at utvalget har et variert forhold til ChatGPT i sin pedagogiske praksis og administrative arbeidsoppgaver. En stor del av utvalget har kjennskap til teknologien, men bruker det lite i jobbsammenheng. Flere i utvalget ser potensial og muligheter med ChatGPT i samfunnsfag, men det er en rekke bekymringer knyttet til utfordringer. Vurderingspraksisen til samfunnsfagslærerne har ikke blitt påvirket i stor grad. Likevel ser flertallet at det mulige fremtidige utfordringer med teknologien, og er dermed forberedt på å tilpasse sin vurderingspraksis. Resultatene viser også at utvalget er bevisst på behovet for tilstrekkelig opplæring og kompetansebygging blant lærere, samt tydelige retningslinjer og strategier ved bruk. Selv om resultatene er basert på et begrenset utvalg og dermed ikke er representative, kan de peke på viktige tendenser innenfor temaet og gi et verdifullt innblikk i samfunnsfagslæreres holdninger og praksis knyttet til ChatGPTen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34612
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3904
dc.subjectKunstig intelligensen_US
dc.subjectChatGPTen_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.titleKunstig intelligens i samfunnsfag. Bare utfordringer?en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)