dc.description.abstract | Sammendrag
Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om
samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området,
særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til
forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er
fundamentert i samenes rett til å utvikle samisk språk og kultur (Grunnloven, 1814, § 108).
Litteratur om begynneropplæringen omtaler samisk innhold i liten grad, og innenfor
norskfaget er det lite synlig i kompetansemålene for småtrinnet (Kunnskapsdepartementet,
2020, s. 5-7). Likevel vektlegges samiske temaer som en viktig del av Norges kultur og
historie, i overordnet del i Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s. 3-9).
Sannhets- og forsoningskommisjonen (2023, s. 652) har konkludert med at befolkningen
mangler kunnskap om samiske temaer. De foreslår en satsing på kunnskapsformidling (2023,
s. 652). Ettersom samisk innhold er viktig i skolen, kan en undres hvordan dette oppfattes i
praksis. Derfor tar denne masteroppgaven utgangspunkt i følgende problemstilling:
"Hva er fem enkeltlæreres opplevelser og erfaringer med integrering av samisk innhold i norsk
begynneropplæring?"
For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative samtaleintervju med fem
lærere på 1.-4. trinn, i Troms og Finnmark. Dette ga meg anledning til å undersøke læreres
egne tanker, refleksjoner og erfaringer. Forskningen har resultert i fire funn. Det første funnet
er viktigheten av samisk innhold for hele skoleløpet, også i begynneropplæringen, selv om
dette kan være utfordrende å tolke ut fra norskfaglig læreplan for småtrinnet. Det andre funnet
er at litteratur og nettressurser er gode, men noe begrenset. Likevel er det utfordrende å finne
gode ressurser, dersom en ikke har kjennskap til det fra tidligere. Det tredje funnet er at
lærerens kunnskaper om samiske temaer er en viktig forutsetning for god undervisning. Det
siste funnet sier at også skolen, elevgruppen og lokalmiljøet har en påvirkning på mengden
samisk innhold i undervisningen. | en_US |