Show simple item record

dc.contributor.advisorHiss, Florian
dc.contributor.advisorJohnsen, Ragni Vik
dc.contributor.authorTeigen, Kine Mari Somby
dc.date.accessioned2024-09-10T04:08:28Z
dc.date.available2024-09-10T04:08:28Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractSammendrag Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt læreres erfaringer med å undervise om samiske temaer i norsk begynneropplæring. Det finnes lite tidligere forskning på området, særlig for begynneropplæringen. Med denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til forskningsfeltet innenfor samisk innhold i begynneropplæringen. Samisk innhold er fundamentert i samenes rett til å utvikle samisk språk og kultur (Grunnloven, 1814, § 108). Litteratur om begynneropplæringen omtaler samisk innhold i liten grad, og innenfor norskfaget er det lite synlig i kompetansemålene for småtrinnet (Kunnskapsdepartementet, 2020, s. 5-7). Likevel vektlegges samiske temaer som en viktig del av Norges kultur og historie, i overordnet del i Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s. 3-9). Sannhets- og forsoningskommisjonen (2023, s. 652) har konkludert med at befolkningen mangler kunnskap om samiske temaer. De foreslår en satsing på kunnskapsformidling (2023, s. 652). Ettersom samisk innhold er viktig i skolen, kan en undres hvordan dette oppfattes i praksis. Derfor tar denne masteroppgaven utgangspunkt i følgende problemstilling: "Hva er fem enkeltlæreres opplevelser og erfaringer med integrering av samisk innhold i norsk begynneropplæring?" For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative samtaleintervju med fem lærere på 1.-4. trinn, i Troms og Finnmark. Dette ga meg anledning til å undersøke læreres egne tanker, refleksjoner og erfaringer. Forskningen har resultert i fire funn. Det første funnet er viktigheten av samisk innhold for hele skoleløpet, også i begynneropplæringen, selv om dette kan være utfordrende å tolke ut fra norskfaglig læreplan for småtrinnet. Det andre funnet er at litteratur og nettressurser er gode, men noe begrenset. Likevel er det utfordrende å finne gode ressurser, dersom en ikke har kjennskap til det fra tidligere. Det tredje funnet er at lærerens kunnskaper om samiske temaer er en viktig forutsetning for god undervisning. Det siste funnet sier at også skolen, elevgruppen og lokalmiljøet har en påvirkning på mengden samisk innhold i undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34615
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.subjectsamisk i skolenen_US
dc.subjectsamiske temaen_US
dc.subjecturfolken_US
dc.subjectkunnskapsløftet 2020en_US
dc.title«Her har vi 6. februar, da skal vi liksom ta Eureka, Eureka»en_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)