Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoe, Guro
dc.contributor.advisorEidissen, Thomas F.
dc.contributor.authorRomsdal, Therese
dc.date.accessioned2024-09-10T04:09:08Z
dc.date.available2024-09-10T04:09:08Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractFormålet med forskningen var å undersøke hvordan lærere kan fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan kan lærere fremme matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter? I denne forskningen har jeg som forsker vært aktiv deltaker i hele forskningsforløpet, og gjennomført et eget-designet undervisningsopplegg i modellering i matematikk. Undervisningsopplegget var designet slik at elevene skulle lage en matematisk modell for sammenhengen mellom høyde og fotlengde for en person. Undervisningsøktene har vært gjenstand for refleksjon blant likeverdige deltakere av meg og to andre lærere, med hensikt i å fremme matematiske samtaler. Denne mastergradsavhandlingen er et aksjonsforskningsprosjekt der målet var utvikling av undervisningspraksis. Datamaterialet dette prosjektet baserer seg på et undervisningsopplegg som strekker seg over fire økter. Undervisningene er observert økt for økt, etterfulgt av reflekterende samtaler som ble tatt opp på lydbånd. Annen datamateriell har vært refleksjonslogg og elevarbeid. Funnene i dette forskningsarbeidet tyder på at lærere som legger til rette for praktisk aktivitet og fysisk deltakelse fremmer matematiske samtaler i modelleringsaktiviteter. Andre funn tyder på at ulike spørsmålstyper og samtaletrekk som tar utgangspunkt i elevenes egne resonnementer og tenkemåter fremmer matematiske samtaler. Videre funn tyder på at enkle listoppgaver med lavt kognitivt nivå, som bygger på samarbeid bidrar indirekte til å fremme matematiske samtaler ved at elevene fra starten av økta er mer mottakelig for samtale, og kommer raskere i gang med modelleringsprosessen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34624
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3913
dc.subjectModelleringen_US
dc.titleModellering i matematikk på 10.trinnen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)