Været e bipolart - En kvalitativ studie om ungdommers bruk av diagnosespråk
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/34628Date
2024-05-29Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Abstract
Denne kvalitative studien utforsker norske ungdommers kommunikasjon gjennom psykiske
diagnoser, med tematikken "Ungdommers bruk av diagnosespråk". Ved å innhente data
gjennom semistrukturerte intervjuer med seks ungdommer fra ungdomsklubber, fikk jeg
resultater som knyttes til studiens tre forskningsspørsmål: (1) Hvordan bruker ungdom
psykiske diagnoser i dagligtalen? (2) Hvor har ungdom fått kunnskap og erfaringer om
psykiske diagnoser? og (3) Hva mener ungdom om å bruke diagnosespråk?
Analysen ble gjennomført ved hjelp av Braun og Clarkes (2012) refleksive tematiske analyse,
som muliggjorde en grundig utforskning av ungdommenes svar og forenklet identifiseringen
av gjennomgående temaer på tvers av materialet. Resultatet viste at ungdommene bruker
psykiske diagnoser som språklige virkemidler og i humoristisk sammenheng. Ungdommene
forklarer at de har fått kunnskap om psykiske diagnoser fra ulike kilder, inkludert familie,
venner og sosiale medier som TikTok. De erkjente også at effekten av en slik språkbruk kan
variere ut fra kontekst, situasjon og relasjon. Informantene mente dermed at bruken av
diagnosespråk kan medføre både positive og negative konsekvenser.
I studiens diskusjonsdel drøftes funnene med tidligere forskning om forekomsten av psykiske
diagnoser, ungdommer og sosiale medier, språk og slangbruk, og påvirkningen av språket fra
ulike miljøer. Sentrale teoretiske perspektiver er Gregory Batesons kommunikasjonsteori
(1990), George Herbert Meads selvoppfatningsteori (1934), og Thomas Nagels (1974) teori
om opplevelsesbevissthet. Diskusjonen utforsker hvordan ungdom bruker språk for å forstå
og formidle psykiske diagnoser, samt hvordan dette kan påvirke deres selvoppfatning og
relasjoner. Gjennom drøftingen vises blant annet hvordan diagnosespråket i hverdagsspråket
kan påvirke individets identitet og forståelse av seg selv. Teoriene og forskningen belyser
hvordan språket former vår oppfatning av mental helse og hvordan det kan føre til både
forståelse og stigmatisering avhengig av kontekst og relasjoner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: