Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPham, Thuy
dc.contributor.advisorPettersen, Ingrid Kristine
dc.contributor.authorStefanussen, Fredrik
dc.date.accessioned2024-09-14T04:05:11Z
dc.date.available2024-09-14T04:05:11Z
dc.date.issued2024-05-15en
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å identifisere muligheter og barrierer for norsk torsk i Vietnam, med hensyn til forbrukernes preferanser. Studien har benyttet seg av kvalitativ metode, der data har blitt samlet inn gjennom fokusgrupper med informanter fra Vietnam. Informantene har erfaring fra arbeid innenfor 4-5 stjerners hoteller og restauranter. Fokusgruppene ble gjennomført i byen Nha Trang, 22. januar 2024. Der ble det servert smakstest av fersk, villfanget torsk fra Norge. Funn i denne studien tyder på flere muligheter og barrierer for norsk torsk i Vietnam. Blant mulighetene viser funnene at det er en klar preferanse for fersk fisk. Bærekraftsaspektene ved å transportere ferske produkter virker heller ikke å være av stor betydning. Utover dette virker det å være noe interesse for importerte frosne produkter, dersom kvalitetsforventninger blir møtt. Videre ble det funnet at egenskaper som næringsinnhold, smak, opprinnelse og god kvalitet kan være av fordel, da dette er viktige kriterier vietnamesiske forbrukere vurderer i fiskemat. Ut ifra funnene kan det være aktuelt å introdusere torsk som et luksusprodukt for restauranter av høy rangering, og for spesielle anledninger. Videre er det i stor grad kvinner og husmødre som bestemmer matvalget, og som handler inn til måltider. De virker derfor å være en aktuell målgruppe. Derimot blir det viktig å finne en rett med god balanse mellom torskens naturlige smak kombinert med vietnamesiske smaker. Av barrierer virker pris å være av stor betydning. Norsk torsk vil møte konkurranse fra en rekke substitutter, både med hensyn på prisnivå og preferanser hos forbrukerne. Videre ble det også funnet at tradisjoner, vaner og matkulturen i Vietnam kan være barrierer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/34719
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDFSK-3960
dc.titlePreferanser for norsk torsk hos vietnamesiske forbrukereen_US
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveno


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)