Strukturforståelse av abc-formelen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/35191Date
2024-08-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Nilsen, Leni Anita BergAbstract
Denne kvalitative studien handler om å undersøke hvorvidt et undervisningsopplegg som vektlegger sammenhengen mellom geometri og algebra i løsning av andregradslikninger, bidrar til at elevene sitter igjen med strukturforståelse av løsningsmetoden, abc-formelen. Hensikten med oppgaven var å planlegge og gjennomføre et annerledes undervisningsdesign innenfor temaet andregradslikninger i en videregåendeklasse, der geometriske figurer ble brukt som hjelpemiddel i de algebraiske forklaringene av likningsløsning. Med dette formålet i fokus utformet jeg følgende problemstilling:
Hvordan kan en undervisning som har til mål å legge til rette for at elevene sitter igjen med strukturforståelse av abc-formelen, se ut?
Svaret på problemstillingen undersøkte jeg ved hjelp av designforskning. Over en periode på tre undervisningsøkter forsøkte jeg å trekke tydelige linjer mellom de geometriske forklaringene på løsningsmetodene elvene på videregående skole lærer for å løse andregradslikninger, abc-formelen og fullstendig kvadraters metode.
Ved hjelp av oppgavebesvarelser fra elevene underveis i undervisningen og fra en prøve noen uker etter undervisningen, har jeg gjort meg opp en mening angående hvorvidt undervisningen lyktes i å gi elevene strukturforståelse eller ikke.
Det viste seg at elevene i liten grad oppnådde denne typen forståelse etter de kriterier som var satt. Årsakene til dette var trolig flere, men de største hindrene på veien så ut til å være forkunnskapene til elevene, og de sosiomatematiske normene som allerede var etablert i klasserommet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2024 The Author(s)
The following license file are associated with this item: