Show simple item record

dc.contributor.authorTveiterås, Nils Christian
dc.contributor.authorMadsen, Siri Sollied
dc.contributor.authorUnstad, Torstein
dc.contributor.authorDardanou, Maria
dc.contributor.authorHabbestad, Helge
dc.date.accessioned2024-11-20T13:09:11Z
dc.date.available2024-11-20T13:09:11Z
dc.date.issued2024-11-14
dc.description.abstractDet norske utdanningssystemet strekker seg fra barnehage til universitet og har et samfunnsoppdrag i å tilrettelegge for danning, utvikling og læring. Gjennom flere styringsdokumenter stilles det krav og forventninger til innhold og måloppnåelse på ulike nivåer i systemet. Innholdet og arbeidsmåtene i utdanningene har gjennom historien blitt påvirket av teknologiutvikling, ikke minst i den digitale revolusjonen. Dermed har digital kompetanse blitt et sentralt begrep i planverk rettet mot skole og i senere tid blitt aktualisert i barnehager og i utdanning av barnehagelærere. I denne artikkelen anvender vi læreplanteori og oversettelsesteori til å undersøke hvordan og i hvilken grad nasjonale føringer for barnehagelæreres digitale kompetanse har fått gjennomslag ved utdanningsinstitusjonene i Norge hvor slik utdanning er tilbudt. Vi fokuserer på overgangen fra offentlige styringsdokumenter til studieplaner og oversettelser mellom disse. Studien viser at vektleggingen av digital kompetanse varierer. Ved noen institusjoner er tematikken viet stor plass og utdypet, men ordrette videreføringer av enkeltformuleringer er mer utbredt. Grunner til forskjellene kan ligge i oversettelsene mellom læreplannivåer og hvilke oversettelsesmodi som er i bruk. Ideen om digitalt kompetente barnehagelærere er tydelig uttrykt i styringsdokumentene, men analysen viser at måten det lokale læreplanarbeidet gjøres på, har betydning for hvorvidt ikke bare ord og formuleringer, men også intensjonene blir videreført i studieplanene.en_US
dc.identifier.citationTveiterås, Madsen, Unstad, Dardanou, Habbestad. Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningene – oversettelser fra nasjonale styringsdokumenter til lokale studieplaner. Ctrl+C, Ctrl+V?. UNIPED. 2024en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 2320892
dc.identifier.doi10.18261/uniped.47.4.5
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/35793
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2024 The Author(s)en_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.titleProfesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningene – oversettelser fra nasjonale styringsdokumenter til lokale studieplaner. Ctrl+C, Ctrl+V?en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)