Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning
Sammendrag
I dette kapittelet argumenterer vi for hvordan barns bruk av GoPro-kamera kan frambringe verdifull tverrfaglig visuell og auditiv data, men også være et ledd i å anerkjenne barns egne «stemmer», blikk og kommunikasjonsuttrykk i forskning som angår deres liv. Barns bruk av GoPro – små, kroppsnære aksjonskameraer – er en intervenerende praksis. Slike praksiser fordrer at forskerne utvikler et etisk forskningsdesign som ivaretar både prosedyreetikk og relasjonell etikk i alle deler av forskningsprosessen.
Forlag
UniversitetsforlagetSitering
Kleemann, Myrstad: Etisk design ved barns bruk av GoPro-teknologi i barnehageforskning. In: Grindheim LT, Borgen JS, Birkeland Å. Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning, 2024. UniversitetsforlagetMetadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2024 The Author(s)