Validering og invalidering i arbeidslivet - en kvantitativ studie av sammenhengen mellom lederes emosjonelle støtte og deres medarbeideres mestringstro
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/36020Dato
2022-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fauchald, Johannes RoksandSammendrag
I denne oppgaven har jeg gjennomført en tverrsnittstudie av sammenhengen mellom lederes validering/invalidering og deres medarbeideres emosjonelle og yrkesmessige mestringstro. Litteraturen peker på positive almene psykologiske effekter av validering, og negative almene psykologiske effekter av invalidering. Herunder er det studier som peker på at invalidering har negativ effekt for emosjonell mestringstro. Mestringstro har på sin side vist seg å henge sammen med ytelse og tilfredshet på jobb, og derfor er det essensielt å undersøke hva som kan påvirke medarbeideres mestringstro. Jeg har testet to hypoteser, der den ene antar negativ korrelasjon mellom opplevd invalidering og emosjonell mestringstro på jobb, og den andre antar negativ korrelasjon mellom opplevd invalidering og yrkesmessig mestringstro. Data ble samlet inn gjennom en spørreundersøkelse bestående av tre validerte skalaer som måler henholdsvis opplevd mottatt validering/invalidering, emosjonell mestringstro og yrkesmessig mestringstro. Jeg målte korrelasjon og signifikans (Pearsons r og p-verdi) ved hjelp av SPSS. Jeg fant ikke signifikant korrelasjon mellom validering/invalidering fra leder og de to typene av mestringstro hos medarbeider, og hypotesene ble dermed falsifisert. Korrelasjonen pekte allikevel i samme retning som teorien. Jeg diskuterer andre mulige forklaringer på variasjoner i mestringstro hos medarbeider, og andre mulige effekter av validering/invalidering. Forslag til videre forskning er også lagt fram.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: