Now showing items 181-200 of 1695

    • Å skrive seg til lesing: En bedre tilpasning til elevmangfoldet? 

      Høidahl, Sofie Serine; Maribu, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Bakgrunnen for denne oppgaven er fokuset på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen som vi har blitt presentert for gjennom lærerutdanningen, og vår opplevelse av at mange lærere støtter seg til et systematisk bokstavprogram i den første skrive- og leseopplæringen. Formålet med studien har derfor vært å undersøke og belyse hvordan man kan legge til rette for at elevene kan ...
    • «Et veivalg, hvor økt kompetanse kan ha en betydning.» 

      Bjørnå, Benedikte Thorsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Elever i barneskolealderen kan stå ovenfor utfordringer innenfor tilegnelsen av lese og skriveutviklingen. Og hvor de første årene på skolen handler om å skape en fonologisk bevissthet gjennom det alfabetiske prinsipp (Tollefsen, 2014). Denne tilegnelsen og videre utvikling av leseforståelsen kan være utfordrende i seg selv, men for en elev med dysleksi kan det være avgjørende at de blir identifisert ...
    • Virkelighetsnær og realistisk matematikk 

      Hermansen, Ida Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevenes kommunikasjon i matematikk ved bruk av virkelighetsnær og realistiske oppgaver. Kommunikasjon og samarbeid blir ansett som viktige kompetanser i fremtidig arbeids- og samfunnsliv (St. Meld 28 (2015-2016, s.14). Tidligere forskning viser til at uteundervisning kan være med å påvirke elevenes matematiske kommunikasjon positivt (Fägerstam, 2013). Formålet ...
    • Engasjement ved innføring av samisk tradisjonskunnskap 

      Lindvåg, Anders Gjerstad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Samisk tradisjon og kultur har lenge vært lite fokusert på i skolen. Flere lærere har utfordringer med å undervise om samisk tradisjonskunnskap på grunn av mangel og tilgjengelighet på kvalitetssikret kunnskap. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan elevers engasjement blir påvirket av introduksjon av samisk tradisjonskunnskap, hvor den samiske tradisjonskunnskapen blir innført ...
    • Samisk kultur og historie i svenske og norske læreplaner. Samme urfolk, ulike praksiser i skolens samfunnsfag? 

      Vándar, Ole-Fredrik Ivar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne oppgavens formål er å analysere og undersøke læreplanenes innhold hva gjelder samisk historie og kultur og urbefolkningsbegrepet, samt forståelsen av samisk identitet knyttet opp mot majoritetens felles nasjonale identitet. Det er en komparativ, kvalitativ dokumentanalyse som tar utgangspunkt i norske og svenske læreplaner. Læreplanene som er undersøkt er i samfunnsfag (o-fag, historie, geografi ...
    • Barnehagelærere med masterutdanning 

      Johansen, Torunn (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Denne masteroppgaven i pedagogikk undersøker barnehagelektorene i barnehagestiftelsen Kanvas sine egne opplevelser av hvordan deres stilling bidrar til at de får brukt sin masterkompetanse, samt hvordan barnehagelektorene opplever at deres masterkompetanse påvirker personalet og det pedagogiske arbeidet. Studiens problemstilling er: «Hvordan opplever barnehagelektorer at de bidrar til kvalitet i det ...
    • Masteroppgave i norskdidaktikk - Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket 

      Lund, Lea Marie Mikkelsdatter; Enoksen, Marie Gamst (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven i norskdidaktikk tar utgangspunkt i hvordan Kunnskapsløftet 2020 og Overordnet del inkluderer samisk innhold, med spesielt fokus på læreplan i norsk. I studiet har vi sett på hvordan to lærere i Sápmi arbeider for å inkludere samisk kultur og språk i norskfaget etter hva Kunnskapsløftet 2020 sier. I tillegg vil det belyses hvordan to primary schools på Aotearoa New Zealand ...
    • «Har du hatt det vanskelig på skolen noen gang kanskje?» En undersøkelse om foreldres opplevelse av overgang barnehage-skole for barn med nedsatt hørsel. 

      Sirevåg, Thomas Haug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Tema for denne oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel. Det er et behov for mer kunnskap og kompetanse om barn med spesialpedagogiske behovs overgang mellom de pedagogiske institusjonene. Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med økt kompetanse på overgangen for barn med nedsatt hørsel. Problemstillingen er derfor følgende: «Hvordan opplever foreldre til barn med ...
    • Sårbare institusjoner - barnehagestyreres arbeid med å fremme psykisk helse hos barnehagebarn 

      Mikkelsen Johnsen, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Psykisk helse er noe vi alle har. Vår evne til å håndtere følelser og tanker, påvirker hvordan vi håndtere livets opp- og nedturer. De nyeste rapportene om unges psykiske helse, viser at flere og flere unge har utfordringer med sin psykiske helse. I tillegg viser nyere rapporter at andelen unge som står utenfor skole og arbeidsliv øker. I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal være ...
    • "En gang blir jeg kanskje som Pappa" 

      Johansen, Jenny; Jerijärvi, Oda Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Temaet for denne masteravhandlingen er hvordan man kan arbeide med livsmestring i begynneropplæringen. Problemstillingen er «Hvordan kan lærere i begynneropplæringen, gjennom litterær samtale, anvende bildeboka Sinna Mann i et livsmestringsperspektiv?». For å besvare denne har vi gjennomført en kvalitativ studie der vi har latt oss inspirere av designforskning. Studien presenterer perspektiver på ...
    • Barnehagen som en arena for foreldrestøtte 

      Markussen, Birgitte Trones (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt småbarnsforeldres opplevelser av barnehagen som en arena for støtte i foreldrerollen. Jeg har brukt kvalitativt forskningsintervju som metode, med seks foreldre med små barn i barnehage som informanter. Datamaterialet ble analysert med refleksiv tematisk analyse. Funnene fra analysen er belyst med ulike teorier om stress og sosial støtte. Jeg fant at samarbeidsrelasjonen ...
    • Bruk av digitale verktøy i begynneropplæringen i matematikk 

      Ljosland, Maylinn; Rokkones, Helene Holthe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Hensikten med masteroppgaven har vært å lære mer om hvordan digitale verktøy kan brukes i begynneropplæringen i matematikk. Vi ønsket å finne mer ut av hvordan yrkesaktive læreres interesse, holdninger og kompetanse påvirker deres bruk av digitale verktøy, og har kommet frem til fem faktorer som har en påvirkning på lærerens bruk av digitale verktøy i matematikk. Disse er; tilgjengelighet, økonomiske ...
    • Det er ikke i ørene språket sitter. En fokusgruppestudie med tegnspråklige elever med nedsatt hørsel, om språklige betingelser i skolen. 

      Halvorsen, Lena (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Tegnspråklige elever med nedsatt hørsel er en liten gruppe elever med rett til to likeverdige opplæringsspråk: Norsk tegnspråk og norsk (talespråk). Når de er den eneste eleven i sin klasse om å være tegnspråklig og å ha nedsatt hørsel, gir dette en kompleks opplæringssituasjon hvor det er helt avgjørende at skolen legger godt til rette for både språklig, faglig og sosial samhandling. Denne kvalitative ...
    • «Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet. 

      Christensen, Emilie Wikhaug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Begreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen ...
    • Tiltaksarbeid mot mobbing i barnehagen. Hvilke tiltak benyttes i arbeidet mot mobbing? 

      Enoksen, Martin Oxlund (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne studien handler om tiltaksarbeid i barnehagen og hvordan stanse og forebygge mobbing blant barnehagebarn. Målet med studien er å belyse hvilke tiltak barnehagelærerne benytter seg av i arbeidet mot mobbing og hvordan de selv ser på begrepet mobbing i en barnehagekontekst. I denne studien ble det anvendt en kvalitativ metode der informantene ble intervjuet om deres erfaringer rundt mobbing i ...
    • Plommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling? 

      Karlsen, Marit Cathrine Lind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. ...
    • Når innagerende atferd går på bekostning av læring og utvikling - En kvalitativ intervjuundersøkelse som studerer barnehagelæreres kunnskaper og erfaringer med å skape inkluderende fellesskap for barn med innagerende atferd i barnehagen 

      Karlsen, Mariell (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Innagerende atferd er et av de nyeste begrepene innen forskning på en stille og tilbaketrukket atferd. Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som tar for seg barnehagelæreres kunnskaper og erfaringer med å skape inkluderende fellesskap for barn med innagerende atferd. Prosjektet har en hermeneutisk forankring. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte intervjuer, to ...
    • Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag 

      Bjørkmann, Hege Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter ...
    • Gamingklubben, veien tilbake til skolen? 

      Martinsen, Anne Mai (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Skolevegring er en utfordrende vanske for skolen å sette inn tiltak overfor, spesielt i den grad eleven ikke er til stede på skolen. Dette mastergradsprosjektet tar for seg en kvalitativ semistrukturert intervjuundersøkelse av tre informanter tilknyttet en gamingklubb. Målet med studien er å få dypere innsikt i hvordan en gamingklubb har bidratt til å få ungdommer med utfordringer innen skolevegring ...
    • Elevenes perspektiv på seksualitetsundervisning 

      Søsveen, Maja (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om seksualitetsundervisning som har blitt gjennomført blant 242 elever fra åttende til tiende trinn på fire forskjellige ungdomsskoler. Jeg har på bakgrunn av litteratur om seksualitetsundervisning laget en spørreundersøkelse som har som mål å undersøke problemstillingen: «Hvilke holdninger, erfaringer og ønsker har ungdomsskoleelever til ...