Viser treff 201-220 av 1695

    • Læreren som ble koko - En kvalitativ studie av hvordan et utvalg norsklærere bruker estetiske arbeidsmetoder i undervisningen 

      Kristensen, Emilie; Vuolab, Connie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-10)
      I denne masteroppgaven har vi tatt for oss temaet estetiske arbeidsformer. Bakgrunnen for studien er forskning som forteller at dette har mye å bidra med i klasserommet, da det kan engasjere og motivere elevene til faglig innsats i større grad enn hva tradisjonelle undervisningsmetoder klarer. I tillegg har vi gjennom praksis fått en oppfatning av at mange elever synes norskfaget er kjedelig. ...
    • Barnehagelærerens opplevelse av veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd. 

      Nilsen, Sigrid Langseth (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-09)
      I denne kvalitative intervjustudien belyser jeg hvordan barnehagelærere opplever veiledning fra eksterne instanser. Studiens problemstilling er: Hvordan opplever barnehagelærere veiledning fra eksterne instanser knyttet til identifisering og tiltak for barn med utagerende atferd? Studiens teoretiske grunnlag består av teori knyttet til utagerende atferd hos barn, som sees i lys av ...
    • "Man føler seg ganske alene når man står der" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn 

      Aanes-Stranda, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn. Lærerens rolle ovenfor disse barna er i teorien omtalt, men lærerens stemme og ståsted i møte med disse barna har vært vanskeligere å finne. Lærerens rolle har også av enkelte blitt definert som utydelig, undervurdert og uklar til tross for at det er læreren som interagerer med barnet i det daglige. Problemstillingen ...
    • Kultur i matematikkopplæringen? En diskursanalyse av styringsdokumenter 

      Sandmo, Nora Marie Ollila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-11-08)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan kultur er skrevet frem i styringsdokumentene for matematikkopplæringen, med følgende problemstilling: «Hva er den diskursive praksisen relatert til kultur i matematikkopplæringen?». Studien er en kritisk diskursanalyse, og tar for seg styringsdokumenter. Analysen består av Nilsen et al. (2017) fire-stegs-analyse med følgende forskningsspørsmål knyttet til ...
    • The arctic migration route: local consequences of global crises 

      Paulgaard, Gry; Soleim, Marianne Neerland (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-27)
      This paper addresses peace education focusing on how place-based experiences and collective memories stimulate local mobilisation for refugees fleeing from war. The Arctic Migration Route, located above 69th degree north, became an alternative to dangerous boat trips on the Mediterranean Sea, for people seeking safety and protection in the fall of 2015. During a few months, over 5,500 people from ...
    • Mathematics teaching in lávvues from the perspectives of Indigenous education and critical peace education 

      Nordkild, Siv Ingrid; Hætta, Ole Einar Isaksen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-04)
      This study focuses on how teaching is affected when two cultures meet: the Sámi culture, represented by the lávvu, and the culture of teaching mathematics in a school. It describes the use of the lávvu (a Sámi temporary dwelling) as a classroom for teaching mathematics. For several years, and in cooperation with researchers, the teachers at the Guovdageaidnu Lower Secondary Schoolg have been developing ...
    • «Teksten sa mye mer enn det stod, på en måte» 

      Mikalsen, Anita Ihlang; Killi, Ingeborg Emilie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      I denne studien har vi undersøkt hvordan fire utvalgte ungdomsskoleelever viser litterær kompetanse og engasjement i møte med en kognitivt utfordrende bildebok. Dette har vi gjort gjennom en kvalitativ kasusstudie, basert på elevers lesninger av bildeboka Dragen (Dahle & Nyhus, 2018). Vi støtter oss til Torell (2001, s. 377-378) sitt begrep om litterær kompetanse, som en kombinasjon av analytiske ...
    • Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks 

      Kaarby, Hanna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ...
    • Kognitive krav i norske læreverk 

      Jensberg, Inger-Ann (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte ...
    • Young film critics 

      Seljeseth, Even Torbergsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This thesis explores whether teaching a group of 9th grade pupils basic film-related theory and vocabulary has any impact on their written reflections about films. The thesis question is “Does pupil reflection of visual narratives evolve with short-term teaching?”. To answer this question, I initiated a qualitative intervention in a classroom, where I conducted three lessons about various ...
    • Leselyst på 7. trinn - Estetisk arbeid med en ungdomsroman 

      Johansen, Adrian Skogli; Nilsen, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne kvalitative studien har vi undersøkt et utvalg av elever på 7. trinn sin leselyst og prøvd å påvirke leselysten positivt. For å gjøre dette tok vi i bruk lesson study, og gjennomførte lesson study-syklusen for å skape et undervisningsopplegg som vi gjennomførte i to ulike klasser på 7. trinn. Undervisningsopplegget er en introduksjon til ungdomsromanen Den sommeren pappa ble homo av Endre ...
    • I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway 

      Fagerås Hansen, Frode; Schløpke, Sondre (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ...
    • ''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella'' 

      Karlsen, Karl Martin Myrvoll (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de ...
    • En surveyundersøkelse av elevers motivasjon i utforskende matematikkundervisning 

      Lien, Jørgen Iversen; Crogh, August (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteravhandlingen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med formål om å undersøke om det er sammenheng mellom elevers opplevelse av egen motivasjon og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning. I tillegg undersøkte også studien forskningsspørsmål som er relevante for studiens formål. Det teoretiske rammeverket og operasjonaliseringen av variablene som inngår i studien er ...
    • Et rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøker 

      Harlund, Sander; Reppen Samuelsen, Magnus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist (2007) for å se på grad av matematisk kreativitet ...
    • What Even is Oracy? 

      Mauset, Malin; Teisnes, Agnes Katrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study investigates how oracy and communicative competence is present in a selection of Year 4 textbooks from the English subject. The motivation for this study was to gain greater knowledge about evaluating and choosing learning materials in relation to oracy. Our research question is as follows: How are pupils in early primary education introduced to oracy through English subject textbooks, ...
    • En kvantitativ- og kvalitativ analyse av undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching 

      Eggen, Silje Førstemann Nilsen; Nikolaisen, Fredrik Johan (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en studie som benytter seg av kvantitative og kvalitative metoder. Studien dreier seg om undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching, og undersøker effekten av undervisningsmetoden på en 7.klasse. Problemstillingen er Hvilken effekt og påvirkning har Just-in-Time Teaching på en 7.klasse i matematikk? Og det har i tillegg blitt anvendt to forskningsspørsmål for å besvare denne ...
    • Tenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroom 

      Hurlen, Sirianna; Bøyum, Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Forskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning ...
    • "Jeg leser bare på mobilen min" 

      Moss Larsen, Magnus; Christensen, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven har et søkelys rettet mot ungdomsskoleelevers lesevaner, holdninger til lesing og leseforståelse på skjerm og papir. Problemstillingen som har vært utgangspunktet for prosjektet er følgende: Hvilket lesemedium foretrekker elever på ungdomstrinnet, og hvilke sammenhenger har det med lesemotivasjonen og leseforståelsen deres? Som en operasjonalisering av problemstillingen for å ...
    • Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs 

      Hansen, Simon Christoffer Moi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning ...