Institutt for lærerutdanning og pedagogikk: Nye registreringer
Viser treff 701-720 av 1695
-
Å forberede elever på å mestre livet. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med skoleprogrammet LINK og Følelsesskolen i et livsmestringsperspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke styrker og svakheter lærere erfarer med skoleprogrammet LINK – livsmestring i norske klasserom, og hvilke erfaringer lærere har med Følelsesskolen i LINK i arbeidet med emosjonell kompetanse. Hensikten er å belyse hvordan skoleprogrammet LINK kan bidra som et helsefremmende tiltak i forhold til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» ... -
Teachers’ views and methods for motivating students to write in English.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Both learning to write and motivation are central themes in Norwegian education and motivation is an important factor in learning to write in English. Yet, little research has been done on what knowledge teachers have of motivation for writing and how they practice it. The purpose of this study is to examine individual teachers’ views on motivation and how they experience motivating students for ... -
Læring under åpen himmel
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I denne masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på lærere og elevers tanker om uteskole på mellomtrinnet. Jeg vil også se på ulike muligheter og utfordringer som finnes ved bruk av uteskole. Metodene jeg har benyttet meg av er intervjuet fire lærere, samt hatt en digital spørreundersøkelse blant elleve elever på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene var: «Hvilke muligheter ... -
Elevers resonnering i modellering. En kvalitativ studie av elevers resonnementer i arbeid med modelleringsoppgaver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Bakgrunn for studien kom til høsten 2019 i forbindelse med fordypning i matematikkdidaktikk. Her fikk jeg bedre kjennskap til modellering og fagfornyelsen. Modellering og problemløsning har i tillegg vært et område innenfor matematikken som jeg har funnet interessant i lang tid. Basert på den nye fagfornyelsen og hvordan den skal implementeres formulerte jeg følgende problemstilling for min ... -
«En måte å jobbe på for å sette eleven i sentrum for egen læring». En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved implementering av cooperative learning som undervisningsmetode
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Det innføres ny læreplan i norsk skole høsten 2020. Med denne blir det økt fokus på blant annet sosial læring. Cooperative learning er en undervisningsmetode som kan legge til rette for sosial læring gjennom læring i samspill. Målsettingen med denne studien er å skaffe kunnskap og innsikt i hvordan cooperative learning kan og bør benyttes for å fremme elevers læringsutbytte etter prinsippet om ... -
Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning? Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, ... -
Problemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak ... -
Sosial kompetanse i grunnopplæringen. Hvordan forstår vi det?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Temaet for denne studien er sosial kompetanse i det nye læreplanverket, som innføres i sin helhet høsten 2020. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av NOU 2015: 8, Meld. St. 28 (2015-2016) og det nye læreplanverket, søker jeg å belyse følgende problemstilling: Hva er sosial læring i det nye læreplanverket? Og hvordan kan det nye læreplanverket bidra til å fremme elevenes sosiale kompetanse? Gjennom ... -
Critical thinking as part of digital skills in EFL education. A qualitative study of how teachers and their students understand the concept of critical thinking.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates how teachers of English understand critical thinking, and how they act upon their understanding in their teaching. Additionally, this study also investigates how students experience their teachers practice of critical thinking in the EFL classroom. The current curriculum of LK06 is in a gradual change towards the subject renewal LK20, a change that is paralleled by the ... -
"Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-27)Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, ... -
Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ... -
Medvirkning og medbestemmelse - Finnes det svar i LK20 på hva begrepene betyr?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)Formålet med denne studien er å undersøke om Læreplanverket for Kunnskapsløftet, LK20, gjennom sine fremstillinger av begrepene medvirkning og medbestemmelse, gir oss større innsikt om hva begrepene faktisk innebærer i skolen. Dette gjør vi ved å gjennomføre temasentrert tekstanalyse av læreplanen – herunder overordnet del og læreplaner for fag – der hovedfokuset likevel er på overordnet del. I ... -
Intercultural competence in English language textbooks. A qualitative study of the promotion of intercultural competence in two English language textbooks for upper primary level in Norway.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)This study investigates and compares how two English language textbooks for upper primary level in Norway (one old and one new) support intercultural competence. The old textbook is adapted for LK06 and the new textbook is adapted for LK20, and will be implemented this August. The research questions are as follows: To what extent do texts and images in English upper primary level textbooks from LK06 ... -
"Du trenger ikke være Lars Monsen". En studie om uteskolens utfordringer og muligheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-23)Temaet for denne masteroppgaven er læreres møte med uteskolens muligheter og utfordringer. Oppgaven kartlegger noen av de mange mulighetene og utfordringene som lærere kan oppleve ved bruk av uteskole som undervisningsmetode. Min egen interesse for uteskole som arbeidsmetode og stadige erklæringer fra universitetslærere om at arbeidsmetoden blir for lite brukt, fremkalte mitt ønske om å trekke frem ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreplanenes utvikling av begrepet kritisk tenkning og læreres forståelse av begrepet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Temaet for denne masteroppgaven har vært kritisk tenkning, med et søkelys på utviklingen av begrepet fra Kunnskapsløftet (2006) til Fagfornyelsen (2020), og hvordan begrepet forstås av lærere. Kritisk tenkning er særs dagsaktuelt ettersom elevene trenger ferdigheter for å imøtekomme et samfunn hvor falske nyheter preger mediebildet. Videre implementeres kritisk tenkning inn som en kjernekompetanse ... -
«Hvis tale er sølv, så er lytting gull». En kvalitativ dokumentanalyse om lyttebegrepet i Fagfornyelsen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-20)Denne studien baserer seg på en kvalitativ dokumentanalyse av Fagfornyelsen. Formålet har vært å belyse lytting som en muntlig ferdighet i et læreplanperspektiv. Vi har undersøkt hvordan Fagfornyelsen legger føringer for, og gir muligheter til arbeid med lytting i klasserommet. Spørsmålene som stilles er hvordan lyttebegrepet kommer til syne i kompetansemålene, og hvordan lyttebegrepet kan knyttes ... -
Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen. Formålet med denne studien er å få bedre ... -
Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre ... -
Mens leken er god. En kvalitativ studie om hvordan lek kan bidra til å skape en god skolestart
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)I denne studien har vi undersøkt hvilken betydning lek kan ha for skolestarten. Dette gjorde vi gjennom kvalitative intervjuer med førsteklasselærere og en forelder, observasjoner i klasserom og en spørreundersøkelse som ble besvart av flere foreldre. Vi hadde i forkant av studien et inntrykk av at det er lite fokus på lek i førsteklasse, og ville undersøke hvorvidt dette stemte, og få et innblikk ... -
Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning ...