Seleksjonsprosesser i statlige disiplinære organisasjoner : en studie av i hvilken grad Forsvaret, politiet og kriminalomsorgen selekterer med bakgrunn i kandidatens kompetanse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4594Dato
2012-06-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan statlige disiplinære organisasjoner vurderer kompetansen til kandidater som søker på stillinger. Vi har også undersøkt om de fremgangsmåter og verktøy som blir brukt er beskrevet i kompetansestrategiene til virksomhetene, og om organisasjonene har noe å lære av hverandre. For å kunne gi et svar på dette, har vi formulert følgende problemstilling:
Hvilke fremgangsmåter og verktøy bruker statlige disiplinære organisasjoner for å vurdere kompetansen til de aktuelle kandidatene når de skal ansette en medarbeider? I hvilken grad inngår disse fremgangsmåtene og verktøyene i kompetansestrategien til organisasjonene, og i hvilken grad har eventuelle forskjeller mellom de undersøkte organisasjonene overføringsverdi?
Denne masteroppgaven er basert på bruken av kvalitative metoder når vi har samlet inn data for å belyse problemstillingen. Vi har gjennomført dokumentstudier av skriftlige kilder for å finne data som kan bidra til å gi svar på problemstillingen, og vi har studert aktuell litteratur om kompetanse. I tillegg har det blitt gjennomført dybdeintervjuer av informanter fra Forsvaret, politiet og kriminalomsorgen, for å få klarhet i hvordan de tar hensyn til kompetanse når de gjennomfører sine seleksjonsprosesser. Vi har analysert intervjuene og dokumentstudiene, og deretter systematisert resultatene etter de spørsmålene vi stiller i problemstillingen.
Oppgaven konkluderer med at Forsvaret, politiet og kriminalomsorgen benytter seg av noen verktøy og metoder for å vurdere kompetansen til aktuelle kandidater, men at det finnes muligheter til å benytte seg av flere. Vi finner at noen verktøy er beskrevet i kompetansestrategiene til virksomhetene, og vi vurderer at etatene bør kunne overføre erfaringer seg imellom innen visse deler av seleksjonsarbeidet.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførsel
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: