• Siida - spillet om fortiden kampen om fremtiden 

      Kramvig, Britt; Ekeland, Torun Granstrøm (Research report; Forskningsrapport, 2003)
    • Rica som sesongarbeidsplass: en studie av motivasjon, arbeidsmiljø og livet utenom jobben 

      Heimtun, Bente (Research report; Forskningsrapport, 2011)
    • Anglophone hegemony in tourism studies today 

      Dann, Graham Michael S. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-06-29)
      Building on a recent co-edited work (Dann and Liebman Parrinello, 2009), this account seeks to demonstrate that tourism studies as a field has been unjustifiably dominated by English speakers. The point is illustrated firstly in terms of its four major theories that claim to have their origin in the Anglophone world of the 70s in spite of the realisation that they had their antecedents in ...
    • "Herrer i eget hus". Finnmarksloven i media 

      Eira, Stine Sand (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2012)
      In 2005, the Norwegian Parliament passed the Finnmark Act, with ownership of 96 % of Finnmark transferred from the State to the inhabitants of Finnmark. This article discusses the dominant arguments for and against the Act in two local newspapers in Finnmark. The debate was intense. Would the Finnmark Act lead to private ownership based on ethnicity, or equal ownership? Different understandings of ...
    • Installed base as a facilitator for user-driven innovation: How can user innovation challenge existing institutional barriers? 

      Andersen, Synnøve Thomassen; Jansen, Arild J. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-12-06)
      The paper addresses an ICT-based, user-driven innovation process in the health sector in rural areas in Norway. The empirical base is the introduction of a new model for psychiatric health provision. This model is supported by a technical solution based on mobile phones that is aimed to help the communication between professional health personnel and patients. This innovation was made possible through ...
    • Betydningen av det sosiale liv ombord for cruiseopplevelsen. En studie av hvordan passasjerer på cruiseskip er en del av hverandres opplevelse. 

      Stokstad, Kaj (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-10-24)
      Studien har et ønske om å belyse hvordan interaksjon mellom passasjerene er en del av opplevelsen på store cruiseskip. Undersøkelsen søker å utvide begrenset forskning på det sosiale livet ombord og forsøke å argumentere for hvilken betydning det livet har for opplevelsen det er å reise på cruise. Dette leder frem til problemstillingen: Hvordan er interaksjon med fremmede cruisepassasjerer en del ...
    • «Herrer i eget hus» - Finnmarksloven i media 

      Eira, Stine Sand (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2013-12-20)
      Forholdet mellom samer og nordmenn, og rettigheter til land og vann, ble igjen satt på dagsordenen i Finnmark i forbindelse med debatten om finnmarksloven. En gjennomgang av to finnmarksaviser viser at uenighetene først og fremst handlet om hvorvidt loven førte til privatisering, eller om finnmarkingene nå ble herrer i eget hus. Artikkelen viser at ulike forståelser av likhet, etnisitet og rettferdighet ...
    • The geopolitics of northern travels: Enactments of adventure and exploration in the Norwegian-Russian borderland 

      Wråkberg, Urban (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Critical geopolitics is used in analysing discourses on a micro-social level in the performances and enactments taking place during fact-finding tours and leisure journeys in northernmost Europe. The cases of journeys focussed are those of Scandinavians travelling along, and sometimes departing from, the highway between the Norwegian village of Kirkenes and the Russian city of Murmansk. In travels ...
    • Nordlys, magi og turisme 

      Mathisen, Stein Roar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-04-02)
      Markedsføringen av naturfenomenet Aurora Borealis, eller nordlyset, har i de siste årene fått en særlig oppmerksomhet når det gjelder oppbyggingen av turisme som et vinterprodukt i NordNorge. I dette arbeidet benytter både markedsførerne og opplevelsesbedriftenes guider seg av ulike begreper og fortellinger. Formidlingen tar vanligvis utgangspunkt i det som oppfattes som to ytterpunkter. Som ...
    • Building a High North Growth Pole: The Northern Norwegian City of Hammerfest in the Wake of Developing the "Snow White" Barents Sea Gas field 

      Eikeland, Sveinung (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-04-25)
      Global oil industries are moving from well-established economic centres to remote areas in the north. This paper addresses regional impacts, and links the analyses and discussions to theories embedded in Keynes inspired ideas from the 1950'ies of state opportunities to build growth poles in peripheries by governing entering industries. The article analyses changes in the North-Norwegian city of ...
    • Med "galskap" som drivkraft: En studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte reiselivsbedrifter i Finnmark 

      Eriksen, Jan Roger (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Denne studien er en studie av mulige suksesskriterier for små naturbaserte bedrifter. En case studie av 4 entreprenører og deres naturbaserte bedrifter i Vest-Finnmark. Studien har to underspørsmål for å utfylle problemstillingen. Studien er å avdekke entreprenørens subjektive suksessfaktorer og entreprenørens oppfattelse av suksess. Næringen er kjent for å bestå av små bedrifter hvor entreprenørene ...
    • The Northern Lights Experience - Negotiation strategies 

      Smedseng, Nina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      With rapidly increasing tourist numbers, the potential in commercialising the Northern Lights has grown immensely over the last few years, and one can only imagine what possibilities the future holds for professional Northern Lights experience providers. One of the biggest challenges of the Northern Lights experiences is how to deal with the natural conditions and constraints of this ever ...
    • Kandidatundersøkelse blant kandidater fra den tidligere Høgskolen i Finnmark 

      Hines, Kjell (Research report; Forskningsrapport, 2014-07-03)
      Undersøkelsen omfatter kandidater fra den tidligere Høgskolen i Finnmark som ble uteksaminert i 2007, 2010 og 2011. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra den tidligere ledelsen ved Høgskolen i Finnmark.
    • The different types of tourists and their motives when visiting Alaska during the Iditarod. 

      Becker, Paulien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-09-02)
      This research investigates the different types of tourists and their motives while visiting Alaska during the Iditarod. According to Getz (2008), sports event tourism has increased over recent years and a clear link between major events, attracting tourists and generating a positive destination image can be seen. In this perspective, the Iditarod is a mix of sporting events and touristic activities ...
    • Cruiseturisme som destinasjonsutvikling i Lofoten : hvordan har lokal tilrettelegging av utfluktstilbud utviklet Lofoten som cruisedestinasjon? 

      Hansen, Daniel Erland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-30)
      Cruiseturisme har økt både internasjonalt og i Norge. Det har også vært økning av cruiseanløp til Nord-Norge. Stadig flere destinasjoner tilrettelegger for cruiseturisme. Skipene har blitt større og cruiseturisme er en form for masseturisme. Cruisenæringen etterspør anløpsdestinasjoner med gode utfluktstilbud, og stadig flere destinasjoner tilrettelegger for cruiseturisme. Mottak av cruiseskip og ...
    • Airline Brand Loyalty: A case study involving the three airlines, - SAS, Norwegian and Widerøe 

      Shrestha, Basant Raj (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)
      1.0 Abstract The general object of this study is to explore the airline brand loyalty. The primary objective of this study is to explore the nature of consumer loyalty and its major determinants with respect to the three airlines - SAS, Norwegian and Widerøe; analyze the data concerning relationships between consumers' attitude, habit, satisfaction and loyalty and identify the differences ...
    • The East Coast or the Death. Performing Expedition Tourism on the Greenlandic icecap 

      Moen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)
      In 1888 Fridtjof Nansen led the first crossing over Greenland, this was seen as a huge accomplishment and the expedition gain great recognition. Today more than 125 years later we see that people still follows in the historical “footsteps” of polar explorers. Often led by tourism companies who provide various ski expeditions in the polar regions, both in the Arctic and Antarctica. This thesis ...
    • Communicating Paradox: Uncertainty and the Northern Lights 

      Heimtun, Bente; Lovelock, Brent; Morgan, Nigel (Conference object; Konferansebidrag, 2015)
      While many characteristics of tourism products are well known, relatively little work has explored elements of uncertainty and risk. Little is known about how tourism operators communicate aspects of uncertainty. This qualitative study uses content analysis to explore the language used in promotional material of tour operators and destination management organisations to communicate the unpredictable ...