Viser treff 145-164 av 505

    • Factors influencing the time required to don thermal protective immersion suits correctly 

      Azizpour, Hooshyar; Galea, Edwin R.; Erland, Sveinung; Batalden, Bjørn-Morten; Deere, Steven; Oltedal, Helle Asgjerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-10)
      The cold environment in polar regions introduces additional challenges when abandoning passenger vessels and offshore facilities. The International Maritime Organization Polar Code requires vessels operating in polar regions to be equipped with approved thermal protective immersion suits (TPIS) that can be donned unassisted within 120 s. As time is critical during an evacuation, quantifying the Net ...
    • Failure intensity of offshore power plants under varying maintenance policies 

      Perera, Lokukaluge Prasad; Machado, Mario M.; Valland, Anders; Manguinho, Diego A.P. (Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2019-01-06)
      System reliability of an offshore power plant with several gas turbine engines is analyzed in this study to understand the failure intensity of a selected gas turbine engines under varying maintenance activities. A set of event data of a selected gas turbine engine is considered to identify system failure intensity levels, where unknown maintenance actions were implemented (i.e. various repairs ...
    • Familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. En case-studie 

      Vaagland, Ingrid Helen Ingadotter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Oppgaven tar for seg familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. Valg av tema for oppgaven ble gjort på bakgrunn av funn fra Batalden og Sydnes (2014) sin studie av ulykkesårsaker i britisk farvann. ISM-koden stiller krav til at rederiene utarbeider sikkerhetsstyringssystemer, dette som et ledd i IMO sitt arbeid med å øke sikkerheten til sjøs. Batalden og Sydnes (2014) ...
    • Fatigue Awareness. Introducing fatigue awareness devices as a part of FRMS in an airline 

      Weines, Hege (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Fatigue has become more of broad and current interest, and has been claimed to be a contributing factor in several aviation accidents and incidents (European Cockpit Association, 2010; Flin, 2008). The International Air Transport Association (ICAO) changed one of their annexes in 2012, allowing fatigue risk management systems (FRMS) instead of prescriptive flight time limitations. From 2018 there ...
    • Fatigue i norsk flygeledertjeneste 

      Brøvik, Marius Høyer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Det siste århundre har det vært stort fokus på forskning, om fatigue. Allerede i 1990 så satte FAA fatigue som en av de store årsakene man måtte bekjempe for å gjøre luftfarten trygg. Etter dette har det blitt gjennomført mye forskning blant piloter. Forskning frem til i dag har hatt lite fokus på fatigue blant flygeledere. Derfor har denne masteroppgaven sett på fatigue blant flygeldere, og hvordan ...
    • Fatigue og arbeidstidsordning blant piloter 

      Lokøy, Aina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      I en stadig mer globalisert verden har luftfart fått en sentral rolle. De siste års utvikling, der piloter jobber stadig mer med dårligere arbeidsvilkår enn tidligere, er en trussel mot flysikkerheten. Fatigue er en av de ulykkesårsakene som er enklest å forebygge. Nasjonal Transportplan fra 2021 har pekt på psykisk helse og fatigue for flygere som viktige fokusområder fremover (Meld. St. 20 (2020 ...
    • Feasibility study of Preventing Snow Accumulations on Roofs using Airflows 

      Sjøveian, Andreas Eide (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-07-09)
      This thesis is intended to contribute to research in cold climate engineering. Further it intends to provide a principle solution for structural and avalanche safety due to snowfall on roofs. We have conducted a feasibility study of preventing snow from accumulating on roofs using airflows. This includes empirical, numerical and experimental methods. Snow loads on roofs makes great impact on ...
    • Feasibility study of Unmanned Aerial Vehicles (UAV) application for ultrasonic Non-Destructive Testing (NDT) of Wind Turbine Rotor Blades. Preliminary experiments of handheld and UAV utrasonic testing on glass fibre laminate 

      Skaga, Simon Kleppevik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      In this thesis, we have conducted a feasibility study on UAV application for ultrasonic pulsed non-destructive testing of wind turbine rotor blades. Due to the high initial cost of wind turbines, and their decreasing availability due to increasing size and offshore locations, it is imperative to properly maintain these structures over their 10-30-year lifetime. Operation and maintenance costs can ...
    • A Feasibility Study of Using Waste Thermal Energy from a District Heating System for Absorption Cooling 

      Obi, Gerald Nsenkeng (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-07-13)
      Waste incineration-based district heating plants in Norway struggle from energy efficiency drawbacks during the warmer months of the year from May - September due to the reduced demand in heating. As a result, thermal energy gets discarded to ambient air, which affects the energy efficiency of the plants. This study aims at presenting an overview of the waste incineration industry in Norway and ...
    • Felles situasjonsforståelse og beslutningstaking i snøskredaksjoner 

      Brochmann, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Snøskredulykker rammer samfunnet flere ganger årlig. Overlevelsestiden forbundet med å bli fullstendig begravet i snøskred er svært kort. Redningsoperasjoner i miljøer der disse ulykkene skjer innebærer ofte betraktelige usikkerhets- og risikomomenter for det betydelige antallet redningsmannskap som rykker ut på slike hendelser. Som en konsekvens av disse faktorene, kreves det veloverveide beslutninger ...
    • Felles situasjonsforståelse og styring under kriser 

      Haakonsen, Sigrid Indrebø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-30)
      Natt til 30.desember 2020 gikk det et kvikkleireskred i Gjerdrum og en lang og krevende redningsaksjon ble satt i gang. Redningsaksjonen involverte en rekke aktører, både offentlige, private og frivillige organisasjoner. Samvirke er et sentralt begrep i slike redningsaksjoner. Kvikkleireskredet på Gjerdrum viste hvordan det norske beredskapssamvirket fungerer på sitt beste. I tillegg til et godt ...
    • Finite element analysis of human femur bone 

      Mughal, Uzair; Khawaja, Hassan Abbas; Moatamedi, Mojtaba (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-08-04)
      An effort is made to analyse the stresses experienced by the human femur. In order to achieve these results a CAD model was developed by using the 3-D scanning of generic human femur for an individual of 70 kg weight (approx. averaged adult weight). The marrow cavity has been approximated as a hollow cylinder. The FEM model was built using solid tetrahedral element (20-noded 186 structural ...
    • Finite element analysis of materials for aquaculture net cages. FEA of materials for aquaculture net cages using ANSYS Workbench 

      Myrli, Odd Einar Lockertsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-20)
      The number of good sites in less exposed locations for aquaculture farming is limited. Trends are now that the fish cages are increasing in both width and depth as well as more weather-exposed locations are taken into use. As the net cages continues to increase in size, so does the material costs. The design of the sea cages should be modified for safe and reliable use in remote offshore locations. ...
    • Finnmark Platform Composite Tectono-Sedimentary Element, Barents Sea 

      Henriksen, Erik; Ktenas, Dimitrios; Nielsen, Jesper Kresten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-16)
      The Finnmark Platform Composite Tectono-Sedimentary Element (CTSE), located in the southern Barents Sea, is a northward-dipping monoclinal structural unit. It covers most of the southern Norwegian Barents Sea where it borders the Norwegian mainland. Except for the different age of basement, the CTSE extends eastwards into the Kola Monocline on the Russian part of the Barents Sea. <p> <p>The general ...
    • Flyr piloter "unfit"? En spørreundersøkelse og sammenlignende studie 

      Ørsleie, Audun Angell; Enaasen, Christian Ryther (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      I en verden hvor antall flybevegelser er i økning etter noen år med pandemi er piloters helse og flysikkerheten igjen blitt et tema. Piloter som går på jobb til tross for at de burde holdt seg hjemme kan potensielt utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for seg selv og alle andre om bord på samme fly. Denne oppgaven har derfor forsket på dette temaet, med problemstillingen "Flyr piloter «unfit», og finnes ...
    • Flyr piloter unfit? En spørreundersøkelse og sammenlignende studie 

      Enaasen, Christian Ryther; Ørsleie, Audun Angell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      I en verden hvor antall flybevegelser er i økning etter noen år med pandemi er piloters helse og flysikkerheten igjen blitt et tema. Piloter som går på jobb til tross for at de burde holdt seg hjemme kan potensielt utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for seg selv og alle andre om bord på samme fly. Denne oppgaven har derfor forsket på dette temaet, med problemstillingen Flyr piloter «unfit», ...
    • Flystøy og luftforurensning ved flyplasser: Mulige helsekonsekvenser ved Oslo lufthavn 

      Krog, Norun Hjertager; Refsnes, Magne Arnold; Aasvang, Gunn Marit; Låg, Marit; Øvrevik, Johan (Research report; Forskningsrapport, 2017)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Ullensaker kommune. Som vertskap for Norges hovedflyplass Oslo lufthavn (OSL) ønsket kommunen oppdatert vitenskapelig kunnskap om mulige virkninger på befolkningens helse og trivsel av de støynivåene man har i nærområdet til flyplassen. Kommunen ønsket også en vurdering av mulig luftforurensning ved flyplassen, og hva som kan være helsemessige konsekvenser ...
    • Fokus på sikkerhetskultur i organisasjoner: Hvordan kan organisasjoner bedre forstå og arbeide med sikkerhetskultur? 

      Flakstad, Thor-Eivind C. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-14)
      Sikkerhetskultur har fått et økende fokus i organisasjoner som et nytt verktøy som burde fokuseres på i organisasjoners sikkerhetsarbeid. Tankene rundt brukbarheten til sikkerhetskultur er sprikende mellom akademikere, lovgivere og innen organisasjoner. Denne studien forsøker å vise at sikkerhetskultur er mer enn bare de observerbare manifesteringene av kulturen, samtidig som det forsøkes å skape ...
    • Forutsetninger/betingelser for hendelsesrapportering i luftfart og maritim næring 

      Nicolaisen, Malin Jeanette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)
      Samfunnet vi lever i er preget av mange ulike organisasjoner som benytter seg av kompleks teknologi i sitt daglige virke. I produksjonsprosessen til disse organisasjonene foreligger det ofte et samspill mellom menneskelig aktivitet og denne teknologien. Denne interaksjonen er sårbar overfor feil både fra menneskelige handlinger og teknologisk svikt. Oppgaven fokuserer på hendelsesrapportering i ...
    • Fremjande og hemmande faktorar i samvirke mellom politi og redningstenesta - Fokus på redningsaksjonar 

      Eknes, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-25)
      Noreg har ein særeigen redningsteneste. Me har ein redningsteneste der mykje er tufta på dugnad og samvirke. Den seinare tida har fleire kritiske hendingar, både menneskeskapte og naturskapte, ramma Noreg. Terrorhendinga 22 juli 2011 førte til at samvirke har vorte nedfelt som eit prinsipp for den norske redningstenesta. Denne masteroppgåva ser på kva faktorar som kan fremja og hemma samvirke i ...