"Jeg har spilt spill hele livet og I'm Just fine" - En kvalitativ studie av gamere og deres beskrivelser av spill i deres hverdagsliv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6458Dato
2014-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hembre, Oda JulieSammendrag
Denne studien tar utgangspunkt i voksne gamere, som spiller eller har spilt "World of Warcraft" på hverdagslig basis, og deres beskrivelser av hva spill og spilling er for dem i deres hverdagsliv. Med et betinget perspektiv på forholdet mellom aktør, teknologi og det virtuelle, tar denne oppgaven sikte på å belyse online-liv som integrert i offline-liv. Det vil bli argumentert for at spill er ordinære sosiale kontekster der fellesskap dannes og opprettholdes. Spill-interessen strekker seg også langt utover spillsystemets grenser. Dette danner så grunnlaget for å kunne studere gamere som aktører i større sosiale sammenhenger. Jeg vil dermed ta stilling til om gamere er del av en subkultur med utgangspunkt i Howard Beckers stemplingsteori og Erving Goffmans teori om stigma. Oppgavens fokus blir da å knytte gameres selvoppfattelse til hvordan de blir snakket om av utenforstående og i media, samt belyse gameres responser på den negative omtalen av spill. Jeg finner at dette har implikasjoner på hvordan spilling snakkes om og praktiseres, og hvordan gamere gjør sin selvpresentasjon i møte med «normale». Hvordan mening produseres i relasjonelle prosesser mellom aktøren og dens omgivelser, i lys av den symbolske interaksjonismen, vil være et overordnet rammeverk for hvordan spill og gamere kan forstås sosiologisk.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: