Sosiale medier og lojalitet. En studie av effektene mellom konsumenter og sosiale medier
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6854Date
2014-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Krehic, SlavenAbstract
Denne undersøkelsen utforsker hvilken rolle nettsamfunn kan spille innenfor digital markedsføring. Mer spesifikt undersøkes det hvordan samspillet mellom sosiale medier, konsumenter og bedrifter fungerer og hvilke effekter dette kan gi. Hovedfaktorene i undersøkelsen er samspillet mellom nettsamfunn, deltakelse, verdi og lojalitet.
Undersøkelsen inneholder utredninger for nettsamfunn som Facebook, hvor omfanget og relevansen av plattformen blir gjort rede for. Videre er det også tatt opp relevant teori innenfor feltene lojalitet, deltakelse og samfunn og anvendt opp mot nyere digitale plattformer.
Teoriene er benyttet som utgangspunktet for spørreskjema, som ble gitt ut på Nøgne Ø sine Facebookside. Analysene av spørreskjemaet ved bruk av SPSS avdekket at dimensjonene deltakelse og emosjonell verdi har en effekt på lojalitet. Et så spesifikt resultat gir grunnlag for et mer komplekst verdisyn, som kan benyttes for å skreddersy framtidig markedsføring og undersøkelser i en mer spesifikk grad. Det er dog rom for mer forsking innenfor temaet, da produkter fra andre kategorier kan gi ulike resultater, noe som bør utforskes.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: