Økonomiske incentiver og motivasjon - En litteraturstudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6858Date
2014-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Temaet for denne oppgaven er hvordan økonomiske incentiver påvirker motivasjon. Det blir stadig vanligere å anvende bonusordninger i norske bedrifter med det argument at de har en positiv effekt på medarbeiderens motivasjon og prestasjoner, og dermed for bedriftens resultat. Gjennom en litteraturstudie ønsker vi å se nærmere på om slike incentivsystemer har den tilsiktede effekten på arbeidstakere som jobber med interessante og krevende oppgaver, og hva forskningen faktisk sier om sammenhengene mellom økonomiske incentiver og motivasjon. Vi har utformet følgende problemstilling for denne oppgaven: Hva sier forskningen om sammenhengen mellom bruk av økonomiske incentiver og motivasjon?
I teoridelen omhandles indre og ytre motivasjon og fire kategorier av motivasjonsteorier. Litteraturstudien gjennomføres med utgangspunkt i Hart (1998) sine fremgangsmåter og verktøy. I metodedelen beskrives hvordan datainnsamlingen har foregått, og fremgangsmåten for å komme frem til våre utvalgte artikler beskrives. I resultatkapitlet omhandles seks artikler nærmere. Disse artiklene er delt i synet på hvordan økonomiske incentiver påvirker motivasjon. Ut fra våre funn kom vi frem til følgende konklusjon: Vårt hovedfunn er at økonomiske incentiver virker på adferd hos ansatte. Hvordan de virker og hvorfor er mer sammensatt. Økonomiske incentiver fungerer best på enkle arbeidsoppgaver som enkelt kan måles. Bruk av økonomiske incentiver som har til hensikt å motiverer til utførelse av interessante og krevende arbeidsoppgaver, bør imidlertid man være mer forsiktig med.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: