dc.contributor.advisor | Røvik, Marit | |
dc.contributor.author | Hansen, Marit | |
dc.date.accessioned | 2015-02-02T12:06:37Z | |
dc.date.available | 2015-02-02T12:06:37Z | |
dc.date.issued | 2014-11-14 | |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er implementering i skolen. Hovedutfordringen i skolen er å minske avstanden mellom reformideene og praksisen i klasserommet, og rektor som skolens øverste leder har her en nøkkelrolle i kraft av sin posisjon.
Problemstilling for oppgaven er: Hva kjennetegner rektorers tenkning om- og idealer for "god implementering"- og hvordan utfører de implementering i praksis?
Oppgaven er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet baserer seg på intervju med åtte rektorer i Tromsø kommune. Hovedteoriene bottom up og top down er oppgavens teoretiske referanseramme, samt Røviks (2014)implementeringsdoktriner.
Intensjonen med studiet er om mulig å finne noen felles oppfatninger om gode måter å implementere på, eller er det snakk om mer eller mindre "private" implementeringsdoktriner.
Funnene gir ikke grunnlag for noen entydig konklusjon om en felles strategi for å møte implementeringsutfordringene i skolen. Men data viser likevel noen sammenfallende forestillinger om iverksetting, hvor det er en miks av elementer fra de ulike doktrinene. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7064 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6646 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3906 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en |
dc.subject | implementeringsdoktriner | en |
dc.subject | top down | en |
dc.subject | bottom up | en |
dc.title | Implementering i skolen, top down eller bottom up?
En kvalitativ studie av hvilke grep og tanker rektor har om implementeringsprosesser | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |