dc.contributor.advisor | Didriksen, Stine Meier | |
dc.contributor.author | Kielland, Merete Johannessen | |
dc.contributor.author | Weihe-Forsmo, Trond-Martin | |
dc.date.accessioned | 2015-02-03T12:17:08Z | |
dc.date.available | 2015-02-03T12:17:08Z | |
dc.date.issued | 2014-11-11 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om omdømmeforsvar og krisekommunikasjon. Oppgaven
fokuserer på en rekke hendelser i en offentlig organisasjon, som over tid førte til at
organisasjonen etterhvert befant seg i en krisesituasjon. Studien kartlegger hvilke
forsvarsstrategier organisasjonen benyttet i forhold til media, og om bruk av strategiene var i
tråd med den grad av omdømmetrussel som krisen medførte på det tidspunktet. Oppgaven er
todelt på den måten at den har fokus både bakover og framover i tid, med hensyn til forsvar
av omdømme, legitimitet og videre eksistensgrunnlag. Første del fokuserer på fortiden og
allerede gjennomførte forsvarsstrategier. Siste del har fokus på framtidige strategier som kan
benyttes for å påvirke interessentenes oppfatning av organisasjonen i positiv retning. I den
anledning benyttes eksisterende omdømmeteori som bakteppe for anbefalinger omkring
strategier som kan benyttes videre for å styrke organisasjonens legitimitet i omgivelsene.
Oppgaven baserer seg på kvalitative dokumentstudier/innholdsanalyse med empiri fra
medieoppslag i lokale og regionale aviser. Studien kan sies å ha et beskrivende formål som er
avgrenset til et bestemt tidsrom. Tittelen på oppgaven «Hodet opp av sanden…» er valgt som
et visuelt bilde på hvordan omdømmeforsvar og krisekommunikasjon, i mange tilfeller, ble
praktisert i organisasjonen i perioden 2011 til 2013. Tittelen er for øvrig hentet fra en
overskrift i vårt datamateriale, og er også benyttet som referanse i selve oppgaven. | en |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7083 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_6667 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3906 | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en |
dc.subject | Omdømme | en |
dc.subject | Krisekommunikasjon | en |
dc.subject | Legitimitet | en |
dc.subject | Forsvarsstrategi | en |
dc.subject | Offentlig forvaltning | en |
dc.subject | Organisasjonsidentitet | en |
dc.subject | Omdømmeforsvar | en |
dc.title | Hodet opp av sanden... En studie av omdømmeforsvar og krisekommunikasjon i Troms fylkeskommune | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |