Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDidriksen, Stine Meier
dc.contributor.authorKielland, Merete Johannessen
dc.contributor.authorWeihe-Forsmo, Trond-Martin
dc.date.accessioned2015-02-03T12:17:08Z
dc.date.available2015-02-03T12:17:08Z
dc.date.issued2014-11-11
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om omdømmeforsvar og krisekommunikasjon. Oppgaven fokuserer på en rekke hendelser i en offentlig organisasjon, som over tid førte til at organisasjonen etterhvert befant seg i en krisesituasjon. Studien kartlegger hvilke forsvarsstrategier organisasjonen benyttet i forhold til media, og om bruk av strategiene var i tråd med den grad av omdømmetrussel som krisen medførte på det tidspunktet. Oppgaven er todelt på den måten at den har fokus både bakover og framover i tid, med hensyn til forsvar av omdømme, legitimitet og videre eksistensgrunnlag. Første del fokuserer på fortiden og allerede gjennomførte forsvarsstrategier. Siste del har fokus på framtidige strategier som kan benyttes for å påvirke interessentenes oppfatning av organisasjonen i positiv retning. I den anledning benyttes eksisterende omdømmeteori som bakteppe for anbefalinger omkring strategier som kan benyttes videre for å styrke organisasjonens legitimitet i omgivelsene. Oppgaven baserer seg på kvalitative dokumentstudier/innholdsanalyse med empiri fra medieoppslag i lokale og regionale aviser. Studien kan sies å ha et beskrivende formål som er avgrenset til et bestemt tidsrom. Tittelen på oppgaven «Hodet opp av sanden…» er valgt som et visuelt bilde på hvordan omdømmeforsvar og krisekommunikasjon, i mange tilfeller, ble praktisert i organisasjonen i perioden 2011 til 2013. Tittelen er for øvrig hentet fra en overskrift i vårt datamateriale, og er også benyttet som referanse i selve oppgaven.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7083
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6667
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en
dc.subjectOmdømmeen
dc.subjectKrisekommunikasjonen
dc.subjectLegitimiteten
dc.subjectForsvarsstrategien
dc.subjectOffentlig forvaltningen
dc.subjectOrganisasjonsidentiteten
dc.subjectOmdømmeforsvaren
dc.titleHodet opp av sanden... En studie av omdømmeforsvar og krisekommunikasjon i Troms fylkeskommuneen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)