Show simple item record

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorLind, Julie Ingeborg
dc.date.accessioned2015-09-18T14:37:16Z
dc.date.available2015-09-18T14:37:16Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractDenne kvalitative undersøkelsen tok utgangspunkt i forskningsspørsmålet: ”Hvilke utfordringer peker matematikklærere på i overgangen mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet? ” Bakgrunnen kom fra internasjonale undersøkelsers resultater som viser at elever sliter i algebra. Hensikten var å belyse hvilke utfordringer lærene pekte på i overgangen. Jeg benyttet jeg meg av intervju som metode for å belyse hvilke utfordringer lærerne pekte på i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen i matematikk, hvor sju lærere deltok som informanter. Gjennom analysearbeidet har jeg funnet at lærerne peker primært på tre utfordringer: Elev- og lærerkompetansen, læreplanen og et ikkeeksisterende samarbeid. Utfordringene kan sees i sammenheng med hverandre hvor en manglende elevkompetanse blir sett som en utfordring. Lærerkompetansen og læreplanen blir sett på som påvirkende faktorer på elevkompetansen. Og et faglig samarbeid mellom hovedtrinnene blir sett på et steg nærmere en løsning for å lette overgangen for elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8103
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7692
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectOvergangen barneskole og ungdomsskoleen_US
dc.subjectForståelseen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectKilpatricken_US
dc.subjectSkempen_US
dc.subjectSammenheng aritmetikk og algbraen_US
dc.subjectInstrumentell forståelseen_US
dc.subjectRelasjonell forståelseen_US
dc.titleKompetanse, læreplanen og samarbeid. En kvalitativ undersøkelse av utfordringer lærere peker på i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)