Viser treff 1-20 av 433

    • Med blikk på inkludering: Samtaletrekk og læringsmuligheter i den matematiske samtalen 

      Midttun, Tonje Pettersen; Westermoen, Bente Nistad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Sammendrag Vårt fokus i masteroppgaven er hvordan læreres bruk av samtaletrekk i matematikksamtalen kan bidra til læringsmuligheter for alle. Vi ser på hva som kjennetegner elevenes læringsmuligheter og undersøker elevenes opplevelse av å være inkludert i matematikksamtalen når samtaletrekk benyttes. I det teoretiske rammeverket presenterer vi teori om matematiske samtaler og samtaletrekk, samt ...
    • GenAI in the English subject – from the pupils’ perspective. A mixed method study on pupils’ actual and wanted use of generative artificial intelligence in the English subject 

      Ingerøyen, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      This Master’s thesis aims to explore how pupils use generative artificial intelligence (GenAI) in the English subject and how pupils would like to use the technology in the future. This research objective was based on the lack of research into both the pupils’ perspectives on using GenAI, as well as subject-specific research on the use of the technology. The thesis is based on the findings ...
    • «Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPad 

      Holst, Marianne Jentoft; Waltenberg, Indianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte ...
    • Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning 

      Kornør, Daniel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling: Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i ...
    • "Jeg fikk et annet svar, jeg tenkte at ..." En kvalitativ casestudie om hvordan tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelse 

      Foshaug, Hedda Marie; Martnes, Silje Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utviklingen av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet. For å få innsikt i dette, har vi gjennomført en kvalitativ casestudie over en periode på seks uker. Vi tok videoopptak av seks undervisningsøkter med tallsnakk, samt gjennomførte oppgavebaserte intervjuer med elevene i forkant og etterkant ...
    • Hvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet 

      Mathisen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-12)
      Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger: «Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?». For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført ...
    • Ivaretar læreverk i matematikk fagfornyelsens kjerneelement om utforsking og problemløsning? 

      Opdahl, Malen Nyheim; Johannessen, Synne Øien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk setter vi søkelyset på oppgavene i to godt etablerte læreverk for sjette trinn i matematikk i Norge. Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut om to av de mest kjente læreverkene i Norge har utformet lærebøker for 6. trinn som legger til rette for utforsking og problemløsing, som er ett av fagfornyelsens kjerneelement. For å svare på dette ...
    • The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? 

      Ness-Voll, Sverre; Haoual, Ishak Moe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for ...
    • Dragonbox - en alternativ måte å lære likninger? 

      Solheim, Malin Victoria (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett hvordan bruk av det algebrabaserte spillet Dragonbox Algebra 12+ kan påvirke elevers læring i emnet likninger. Bakgrunnen for oppgaven var dårlige resultater på TIMSS innenfor emneområdet algebra, og tidligere forskning på Dragonbox i et amerikansk forskningsprosjekt. Det var derfor interessant å se om det var mulig å få tilsvarende resultater hos norske elever ...
    • Validitet og reliabilitet i to åpne oppgaver fra de nasjonale prøver i lesing 2023 

      Hansen, Cecilie; Kjølås, Christina Mlinnikova (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er validitet og reliabilitet i åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing. Nordiske studier har vist at vurdering og skåring av elevsvar på åpne oppgaver kan være utfordrende. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: I hvilken grad gir åpne oppgaver på nasjonale prøver i lesing valide målinger og reliable resultater? For å belyse dette tar studien utgangspunkt ...
    • Vocabulary acquisition through Fortnite 

      Edholm, Lars Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      This study explores the intersection of digital gaming and language acquisition, focusing on how playing Fortnite influences vocabulary development in upper primary school students. With the increasing integration of digital tools and platforms in education, understanding the potential of video games as pedagogical tools has become crucial. This research investigates the specific vocabulary items ...
    • Gaming at home vs. gaming at school 

      Hals Meyer, Ole; Lyngstad, Jørgen Angelo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
      The aim of this thesis is to investigate how and whether pupils’ previous experience with video games matter in game-based learning, i.e. lessons that incorporate the use of video games. In this, it examines the belief that all pupils are competent “digital natives” due to their engagement with available technology in their daily lives. Using the term “preconditions” as a general term to encompass ...
    • Læreres syn på programmering i matematikk 

      Salamonsen, Håvard (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Etter kunnskapsløftet 2020 har programmering blitt en del av læreplanen i matematikk, som medfører at lærere er pålagt å implementere programmering i deres undervisningspraksis. Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke lærernes syn på innføringen av programmering i matematikkfaget, derav er problemstillingen for oppgaven: Hva synes matematikklærere på mellomtrinnet om å inkludere programmering ...
    • «Det er litt vanskelig å forestille seg hva som skjer i bøkene når det ikke er bilder» En kvalitativ studie om illustrasjoners påvirkning på elevers lesing av skjønnlitterær prosa 

      Bønå, Marianne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan illustrasjoner i skjønnlitterær prosa påvirker elevenes engasjement og forståelse for teksten de leser. Temaet for oppgaven er valgt på bakgrunn av at jeg ønsket å få mer innsikt i hva elevene foretrekker av skjønnlitterære tekster. For å samle inn data til studien, har jeg brukt et kvalitativt design med en kvantitativ spørreundersøkelse som ...
    • «Når de nå først har lekser, ja, selvfølgelig skal de få hjelp, så lenge man klarer å gi hjelp» - Hvordan veilede foresatte i å hjelpe barnet sitt med matematikklekser? 

      Sørensen, Vilde; Larsen, Synnøve (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Vår problemstilling for denne masteren er: Hvordan kan lærere veilede foresatte i hvordan de hjelper barna sine med matematikklekser? I denne masteren gjennomførte vi en kvalitativ studie med designforskning. Hensikten med studiet er å gi et praktisk forslag på hvordan lærere kan veilede foresatte. Vi utarbeidet en intervensjon som vi kalte for mattekveld, og gjennomført den med en gruppe foresatte. ...
    • "Så følte man seg som en businesswoman når man kom på skolen" 

      Hansen, Andrine Louise; Grimstad, Elise Johansen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Tidligere forskning viser at arbeid med muntlige ferdigheter ofte nedprioriteres i den norske skolen. Hensikten med denne kvalitative casestudien er å undersøke hvordan et utvalg elever og lærere arbeider med muntlige ferdigheter gjennom et FN-rollespill, og hvordan de reflekterer over dette arbeidet. FN-rollespillet er et undervisningsopplegg hvor elevene i rollen som delegater skal simulere et ...
    • «Jeg synes det er gøy å tenke med hodet» - En casestudie om hvordan læreren kan tilpasse matematikkundervisningen i Thinking classroom. 

      Johansen, Egil; Fiva, Joakim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie om hvordan lærere kan tilpasse undervisningen i matematikk med bruk av Thinking classroom. Thinking classroom er et rammeverk for problemløsning og utforskning i matematikk som har økt i popularitet de siste årene. Fagfeltet har lenge diskutert hvilken tilnærming til matematikkfaget som er å foretrekke - tradisjonell eller undersøkende. Samtidig ...
    • Et brettspill om aritmetikkens fundamentalteorem 

      Hustad, Erik; Varhaugvik, Simen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Denne masteroppgaven handler om bruken av brettspillet Prime Climb på mellom- og ungdomstrinnet. Hensikten med denne studien var å få ett innblikk i hvordan Prime Climb fungerer som en alternativ læringsaktivitet for elever i temaet primtall og faktorisering. Studiens mål er å utforske hvordan Prime Climb kan legge til rette for tallforståelse. På bakgrunn av dette målet utformet vi følgende ...
    • «Er vi ikke alle basically nerder»: En kasusstudie av en lærers bruk av samtaletrekk i undervisning på talentsenteret 

      Nilsen, David Antonsen; Sæbø, Vebjørn Skjelmo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien har vært elever med stort læringspotensial, og hvordan undervise for denne typen elever. Det viser seg at denne elevgruppen får en lite tilfredsstillende opplæring i skolen, noe som kan være et resultat av lærerens mangel på kunnskap, ressurser og lederstøtte fra skoleeier. Der de derimot kan få en tilfredsstillende opplæring er på «talentsenter i realfag», noe ...
    • “When pupils encounter a longer text, they often respond with oh my god, do I need to read all of this?” 

      Rognmo, Andreas Kristoffer; Schönfelder, Bendik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
      In this thesis, we explore pupils’ attitudes and motivations to read while gaining insight into the teacher's perspective on the current situation. Our thesis question is: What attitudes do lower secondary school pupils and teachers in the context of the Norwegian educational system have towards extensive reading in the English classroom? Research was aimed at lower secondary school pupils and ...