dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Nordkild, Siv Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2016-01-05T12:04:33Z | |
dc.date.available | 2016-01-05T12:04:33Z | |
dc.date.issued | 2015-11-02 | |
dc.description.abstract | Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, og studien peker på at når faget knyttes til elevens egen kultur oppleves matematikken som viktig. Videre er funnene satt i sammenheng med hvordan barn utvikler forståelse for geometri i nivåer (van Hiele, 1986), og det ses på at tjaalehtjimmie kan være til hjelp for utvikling av kunnskap i forhold til geometri. Sosiokulturell læringsteori og kognitiv konstruktivistisk læringsteori er brukt som forklaringsmodeller i forhold til hvordan læreren hjelper og legger til rette for at læring skal skje. Undervisningsopplegget foregår i et undersøkelseslandskap (Skovsmose, 2003), dette kommer til syne ved at eleven oppmuntres til selvstendig og kritisk tenking rundt matematikk. Selvstendighet står sentralt i den samiske barneoppdragelsen, og hvordan prøving og feiling er med på å gjøre barnet selvstendig (Balto, 1997). Til slutt ses det på hvordan skolen og lærerne gjennom kulturbasert undervisning er en anerkjennelse av eleven og elevens kultur. Sentralt her er hvordan kolonialisering har gjort og gjør seg gjeldende i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8337 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7920 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | en_US |
dc.subject | Urfolksforskning | en_US |
dc.subject | Anerkjennelse | en_US |
dc.subject | Tverrfaglig undervisning | en_US |
dc.subject | Kulturbasert matematikk | en_US |
dc.subject | Sørsamisk ornamentikk | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |