Når mobbingen er stoppet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9165Dato
2015-12-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Aas, GudrunSammendrag
Tidligere forskning har vist at mobbing kan få mange, alvorlige og langvarige konsekvenser for offeret. Elever utsatt for mobbing kan ha en høynet risiko for å utvikle sosiale og faglige vansker. En positiv lærer-elev-relasjon kan muligens være en beskyttelsesfaktor og kompensere mot effekten av mobbingen. Min hensikt med denne studien er å undersøke hvordan mobbeoffer oppfatter at skolen legger til rette for deres læringsmiljø, etter at mobbingen er stoppet. Sentralt i undersøkelsen er elevenes opplevelse av lærer-elev-relasjon, gjennom sosialiseringsfaktorene sosial støtte, lærertilsyn og autonomistøtte av lærerne. Studien har et kvalitativt, fenomenologisk forskningsdesign og semistrukturert intervju som forskningsmetode. Resultatene i studien indikerer at lærerstøtten kan være viktig for elever som har vært utsatt for mobbing, og det er sosial støtte og tilsyn som blir vektlagt av informantene. De påpeker det som viktig at skolen først og fremst sørger for å stoppe mobbingen, og at de gjennom oppfølgende arbeid sørger for å trygge offeret og at mobbingen ikke gjentar seg. Elever utsatt for mobbing kan trenge god støtte og hjelp av lærere i lang tid etter at mobbingen er stoppet, slik at de skal ha mulighet til å gjennomføre skolegangen som sine medelever. Undersøkelsens utvalg er kun 3 informanter som begrenser resultatenes overføringsverdi, men de kan gi indikasjoner og stimulere til fremtidig forskning på større utvalg.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: