Sjenansens betydning - En studie av Pierre Bourdieus sjenansebegrep
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9167Åpne
104 sider hele dokumentet. Inneholder forside med logo. Kildeliste. 3 vedlegg inni dokumentet (PDF)
Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Eide, Knut EriksenSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie bygget på etablert teori, med en empirisk del.
Formålet med studien var å undersøke hvilken praktisk betydning Bourdieus sjenansebegrep har for individet, klassestrukturer og pedagogikken.
For å finne grunnlag for dette, tar studien for seg helhetlig kunnskap om Bourdieus praksisteori, og redegjør for sentrale begreper som habitus, felt og smak. Sjenansebegrepets praktiske betydning diskuteres i lys av praksisteorien, og av uttalelser fra 13 informanter. Data er hentet fra semistrukturerte intervju, og analysert inn i fem hovedkategorier.
Studien viser at det finnes muligheter for anvendelse av sjenansebegrepet. Informantenes opplevelser tolkes som i god konsistens med begrepene til Bourdieu. Sjenanse ser ut til å være et vanlig fenomen, og ikke nødvendigvis et atferdsproblem. Det kan være rom i pedagogikken for å se på denne type sjenanse for å finne de hverdagslige situasjonene som kan føre til mangel på mestringsfølelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: