dc.contributor.advisor | Bæck, Unn Doris | |
dc.contributor.author | Eide, Knut Eriksen | |
dc.date.accessioned | 2016-05-18T14:06:38Z | |
dc.date.available | 2016-05-18T14:06:38Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie bygget på etablert teori, med en empirisk del.
Formålet med studien var å undersøke hvilken praktisk betydning Bourdieus sjenansebegrep har for individet, klassestrukturer og pedagogikken.
For å finne grunnlag for dette, tar studien for seg helhetlig kunnskap om Bourdieus praksisteori, og redegjør for sentrale begreper som habitus, felt og smak. Sjenansebegrepets praktiske betydning diskuteres i lys av praksisteorien, og av uttalelser fra 13 informanter. Data er hentet fra semistrukturerte intervju, og analysert inn i fem hovedkategorier.
Studien viser at det finnes muligheter for anvendelse av sjenansebegrepet. Informantenes opplevelser tolkes som i god konsistens med begrepene til Bourdieu. Sjenanse ser ut til å være et vanlig fenomen, og ikke nødvendigvis et atferdsproblem. Det kan være rom i pedagogikken for å se på denne type sjenanse for å finne de hverdagslige situasjonene som kan føre til mangel på mestringsfølelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9167 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8716 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Sjenanse | en_US |
dc.title | Sjenansens betydning - En studie av Pierre Bourdieus sjenansebegrep | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |