Ledelse og kjønn. Et kjønnsperspektiv på utøvelsen av autoritet i den videregående skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9179Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Robertsen, TrineSammendrag
I denne masteroppgaven ser jeg om kjønn har betydningen for hvordan kvinnelige- og mannlige lærere opplever lederautoritet.
Empirien er innhentet ved hjelp av fokusgruppesamtaler med 13 lærere i den videregående skolen. I tillegg til dette har forskningsdeltakerne deltatt i en spørreundersøkelse i etterkant av fokusgruppeintervjuet. I arbeidet med å analysere og drøfte lærernes oppfatninger har jeg valgt en selektiv koding med forhåndsbestemte kategorier.
Studien gir grunnlag for å konkludere med at kvinner og menn opplever utøvelse av lederautoritet ulikt på en rekke områder, og at det dermed kan være hensiktsmessig for ledere i skolen å reflektere over måten de utøver sin autoritet overfor henholdsvis kvinner og menn.
Et viktig funn viser at den personlige kompetansen og relasjonen lederen har til sine ansatte har betydning for hvordan forskningsdeltakerne opplever sine ledere, og enda viktigere, det er avgjørende for om lederen får aksept for sine handlinger. Andre funn i studien tilsier at de kvinnelige lærere er mer opptatte av den pedagogiske ledelsen, samt har et større behov for å bli sett og hørt av sin leder. Menn på sin side, vokser ved å få delegert arbeidsoppgaver og at de blir ansett som flinke av sine ledere.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Lønn for arbeidet? Ansattes motivasjon for arbeid i to distriktskommuner.
Hamnvik, Rigmor; Pedersen, Lillian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie om hvilke motivasjonsfaktorer som påvirker intensjonen om å slutte i arbeid hos kommunalt ansatte med minimum 3- årig UH-utdanning i 2 nordnorske distriktskommuner. Sentrale motivasjonsteorier som Herzbergs tofaktorteori og Deci&Ryans selvbestemmelsesteori danner teorigrunnlaget i oppgaven, sammen med utvalgte ledelsesteorier. I tillegg trekker vi inn ... -
Livsmestring i Norske klasserom. Fra idè til virkelighet - i et lederperspektiv.
Aannerud, Nanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Problemstillingen er: hvordan lede implementering av LINK i egen organisasjon? Gjennom aksjonsforskning har forsker aktivt deltatt i implementering av et undervisningsopplegg som heter Livsmestring I Norske Klasserom (LINK) i egen organisasjon. Gjennom fire aksjoner sammen med lærere og ledere ble det empiriske materialet samlet inn. Empiri sees i lys av teori om ledelse, lærende organisasjon, ... -
Fastere håndtrykk og stolthet : hvordan kan rektor bidra til at assistentenes arbeid synliggjøres og verdsettes i større grad i skolen?
Hansen, Susann Steinsvik; Seppälä, Anette Susanne Lyngmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)Denne kvalitative oppgaven retter fokus mot assistentenes tilsynelatende «usynlighet» i skolen tross den viktige jobben de innehar. Det finnes lite forskning på denne yrkesgruppen, og vi vil få frem viktigheten av at assistentene blir mer verdsatt som yrkesgruppa, og at de får den veiledningen de trenger for å gjøre en god nok jobb i skolen. Vi er ikke ute etter å sammenligne skoler, men ønsker å ...