Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9182Dato
2015-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Michaelsen, Monica SolveigSammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. For å få en dypere forståelse av studiehverdagen til de kvinnelige studentene, har jeg gjennom kvalitative intervjuer med ni respondenter, tilegnet meg kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter som har gjort seg gjeldende i studieperioden. Empirien har gitt meg inngående kjennskap til kvinnenes tanker og erfaringer. Gjennom intervjuene har det kommet fram data som viser at motivasjon, relasjoner og egenutvikling er svært betydningsfulle faktorer for gjennomføringen av studiet. Den tiden kvinnene har til rådighet er også styrende for hvordan de løser sine utfordringer knyttet til å kombinere de ulike rollene de har. Dataene som jeg har fått tilgang til er analysert ut i fra aktuell teori i et pluralistisk perspektiv.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk
Johansen, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ... -
Akademiske skrivesentres rolle i høyere utdanning – en kartlegging av behovet for opplæring i akademisk skriving blant studenter ved en høyere utdanningsinstitusjon i Norge
Dahl Hambro, Cathinka; Tessem Strøm, Janine; Skillingstad, Torhild (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-20)Stadig større fokus rettes mot skriving og tekstkyndighet i norsk utdanning, ettersom forskning gjennomført de senere år har vist at studenter i høyere utdanning finner akademisk skriving utfordrende og ønsker bedre opplæring og oppfølging i dette aspektet av utdanningen. I denne artikkelen presenterer vi funn fra en studentundersøkelse gjort i forbindelse med kurs i akademisk skriving i regi av et ... -
Fra strategisk plan til praksis En studie om forutsetninger for utvikling av undervisning i høyere utdanning
Sandvoll, Ragnhild (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2014-12-10)SAMMENDRAG Hensikten med avhandlingen er å utforske ulike forhold som kan ha betydning for utvikling av undervisning i høyere utdanning. Utvikling av undervisning dreier seg om å iverksette tiltak for å forbedre undervisningen og dermed bidra til at studentene får bedre betingelser for læring. Avhandlingen bygger på en kvalitativ studie der oppmerksomheten rettes mot to forhold som har betydning ...