Arbeid for ungdom med utviklingshemning. Er det en visjon – eller et forutsigbart mål? Forslag til arbeid med en bedre overgang mellom skole og arbeidsliv for denne elevgruppen.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9190Dato
2015-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nilssen, Lisa rotvoldSammendrag
Masteroppgaven er en teori studie om overgangen fra videregående skole mot arbeidsliv for elever med lett eller moderat psykisk utviklingshemming. Elevene har behov for forutsigbarhet, kontinuitet og struktur, og de har ønsker om hva de skal jobbe med som all annen ungdom. Som rådgiver, og tidligere faglærer, har jeg erfart at overgangen fra skole til arbeidsliv ikke er enklere i 2015 enn den var i 1982 for denne elevgruppen. Det er mange ting å ta hensyn til: Inkludering, likeverd, etiske problemstillinger, relasjonsarbeid, selvbestemmelse, respekt, kognitivt nivå, samtykkekompetanse, tverrfaglig/tverretatlig samarbeid, arbeid, IP. Veiledere, offentlige utredninger og stortingsmeldinger gir føringer for vårt arbeid, mens rettigheter er gitt i gjeldende lover og internasjonale konvensjoner. Ved å gå gjennom og analysere dette materialet har jeg forsøkt å komme frem til noen forslag for å få til bedre overganger mellom videregående opplæring og arbeid for denne elevgruppen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: