Mer enn bare fakta - En studie av elevers vurderingskompetanse av påstander om proteiner
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9263Date
2015-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Finsås, MariaAbstract
Naturfagundervisning har vært preget av innlæring av faktakunnskaper, og har blitt kritisert for å ha liten sammenheng med den praktiske bruken av faget i samfunnet. Denne oppgaven omhandler et undervisningsopplegg som bygger på samfunnsrelatert undervisning. Hensikten med undervisningsopplegget var å bidra til scientific literacy gjennom elevers evne til å bruke naturfaglig kunnskap i vurdering av påstander om proteiner, og overføringen av denne kunnskapen til deres hverdagsliv. Oppgaven tar for seg læringsteori, didaktisk teori knyttet til samfunnsrelatert undervisning og begrepet scientific literacy, samt biologisk teori om proteiners funksjon, proteinmetabolisme og proteintilskudd. I oppgaven brukes metodetriangulering der de kvalitative undersøkelsene bygger på de kvantitative.
Resultatene viser at majoriteten av elevene bruker naturvitenskap i vurderingen av påstandene om proteiner. Elevene overfører naturvitenskapen til sitt eget hverdagsliv i varierende grad. De elevene som selv bruker proteinpulver overfører kunnskapen i større grad. Funnene i denne studien viser at det er en del forutsetninger som må være til stede for at undervisningsopplegget skal bidra til at elevene anvender naturvitenskapelig kunnskap om proteiner, og overfører den til hverdagslivet sitt. Dette inkluderer blant annet basiskunnskaper i faget, interesse og relevans for temaet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: