I theoria og praxis. Immanuel Kant om teorien det høyeste gode, innen etikk og religionsfilosofiens praksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9343Date
2016-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Thoresen, Paul ViktorAbstract
I denne thesis følger vi Immanuel Kants, 1724 – 1804, konstruktive utvikling av konseptet det høyeste gode, Höchstes Gut, i form av transcendent teoretisk idé og videre i kraft av immanent praktisk ideal, innen en total etikk og religionsfilosofi. I besvarelsen foretas en kritisk refleksjon over flere av Kants verk, i hovedsak de tre Critiques og Religionsskriftet, samt hans siste verk Opus Postumum. I akademisk forskning relateres konseptet det høyeste gode, summum bonum, til Kants kritiske prosjekt, der en ny metafysikk og transcendental idealisme fremtrer, der konseptet i seg selv speiler en retning av relativ immanens. I dette opprettholdes individets fornuftstro, Vernunftsglaube, og trosbevissthet, Glaubensgewissheit innen religionsfilosofi og moralfilosofi. I form av idé og ideal har fenomenet røtter fra tidligere filosofi- og idéhistorie, der det høyeste gode, i tro på det transcendent overskridende gudommelig gode, manifesteres i det autonome fornuftsindivid i form av det menneskelige iboende immanent gode; agathos. I dette leser vi sammenfall mellom det transcendent overskridende og det immanent iboende, der det fornuftstroende individ fremtrer med fornyet styrke i samsvar med konseptet det høyeste gode som realiserbart objekt i relativ immanent form. I denne vending, fra transcendent til immanent kontekst, videreformidler Kant konseptets sammenbindende kraft med universell gyldighet, der morallovens relevans og menneskets autonomi ivaretas. I Kants etikk og religionsfilosofiske refleksjoner innenfor praktisk moralteologi, theologia practica, står det rasjonelle fonuftstroende individets immanente moraltro, theismus moralis, således i fokus. Konseptet det høyeste gode finner eksistensielt utgangspunkt i Kants etikk og religionsfilosofiske teori, theoria, og virker således retningsgivende innenfor fornuftsindividets religiøse og moralske praksis, praxis.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: