dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Johansen, Siri | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T10:35:45Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T10:35:45Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen består av syv semistrukturerte intervju med studenter ved Universitetet i Tromsø, som alle har valgt å ta høyere utdanning i faget matematikk. Videre er det transkribert, kodet og foretatt en tematisk analyse av dataen for å se etter mønstre og andre interessante funn. Gjennom analysen har jeg funnet ut at studentene er i all hovedsak indre motivert for å studere matematikk på høyere nivå. Det gir dem en mestringsfølelse som betyr mye og inspirerer dem til å yte mer. Ytre faktorer som jobbmuligheter og lønn har også til dels spilt inn på informantenes valg av studie. Noen studenter hevder også å ha blitt påvirket av mennesker rundt seg. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9544 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9102 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Høyere utdanning | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |