Show simple item record

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin
dc.contributor.authorFagerli, Ingeborg Marie
dc.contributor.authorWilhelmsen, Christina Solheim
dc.date.accessioned2016-08-25T14:12:14Z
dc.date.available2016-08-25T14:12:14Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er at både nasjonal og internasjonal forskning dokumenterer at stress er et problem i læreryrket. Forskning viser at mindfulness kan være en ressurs i å redusere stress, og med utgangspunkt i dette ønsket vi å undersøke forskningsspørsmålet: Hva opplever lærere som stressende i yrket og hvordan kan mindfulness være en ressurs for lærere i å håndtere stress i skolehverdagen? Vi har undersøkt dette ved å gjennomføre en kvalitativ studie, der vi har intervjuet en rektor og to lærere som bruker mindfulness i jobbsammenheng for å redusere stress. Datamaterialet er analysert med inspirasjon fra metoden grounded theory og temasentrert analyse. Noen av studiens sentrale funn er at det å ha relasjoner til mange, fortsette å tenke på og bekymre seg over jobben hjemme, økt krav om å prestere, mange ulike arbeidsoppgaver, økt krav til dokumentering og utfordrende samarbeidsforhold, oppleves som stressende for lærerne. I tillegg viser studien at informantene opplever en rekke positive effekter ved bruk av mindfulness, som gjør at de reduserer stress som de opplever i sin skolehverdag. Studiens funn er at mindfulness kan være en ressurs for lærere i samarbeid med elever, kolleger, ledelse og foreldre, for å få en pustepause i hverdagen, bedre ro og kontroll over arbeidsoppgaver og for å ”tømme hodet”. Mindfulness kan også bidra til at lærerne er mer oppmerksomt til stede for elevene. Informantene uttrykker i tillegg at mindfulness ikke er et uproblematisk begrep, da mange kan ha fordommer mot mindfulness som stressmestringsmetode. Derfor må lærernes bruk av mindfulness være frivillig og etter deres behov.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9552
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9109
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectMindfulnessen_US
dc.subjectStress i læreryrketen_US
dc.subjectStressmestringsstrategien_US
dc.subjectLæreryrketen_US
dc.subjectFrafall i læreryrketen_US
dc.subjectMindfulness som stressmestringsstrategi i læreryrketen_US
dc.subjectUtbrenthet i læreryrketen_US
dc.subjectHva skaper stress i læreryrketen_US
dc.subjectOppmerksomt nærværen_US
dc.subjectStressen_US
dc.subjectStressmestringsverktøyen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleStress i læreryrket - Mindfulness som stressmestringsverktøyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)