Hvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn? Er det god nok kompetanse i barnehage, skole og PPT for å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9869Dato
2016-05-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sjøvik, TereseSammendrag
Innledning: Etter mange år som førskolelærer sitter jeg med et inntrykk av at førskolelærere, lærere og PPT har for lite kompetanse om flerspråklige barns språkutvikling. Denne manglende kompetansen gjør det vanskelig å vurdere flerspråklige barns språk og avdekke eventuelle språkvansker. Jeg ønsker å finne ut hvordan språkvansker hos flerspråklige barn faktisk avdekkes i dag.
Teori: Her presenterer jeg teori i forhold til typisk språkutvikling, flerspråklig utvikling, språkvansker og spesifikke språkvansker. Det er et ønske at teorikapitlet skal gi verdifull kunnskap til de som jobber nært med barn.
Resultat: I dette kapitlet ser jeg på hva slags informasjon jeg har fått gjennom mine intervjuer og jeg presenterer caset om Johan, en tospråklig gutt med spesifikke språkvansker. Jeg har særlig fokus på kartleggingsverktøy som er tilgjengelig i dag, og hvorfor kompetanse på flerspråklig utvikling er viktig for å gjøre riktige vurderinger av barnas språk. Tverrfaglige ressursteam i barnehage og skole presenteres som en nyttig måte å sammen komme frem til riktige vurderinger og tiltak.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: