Fra brannslukker til proaktiv voksen. - De Utrolige Årenes potensial for å bidra til å sikre elevers rett til et godt psykososialt miljø.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9905Dato
2016-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sørensen, LinnSammendrag
Denne oppgaven har til hensikt å frembringe kunnskaper om «De Utrolige Årene», da med spesiell vekt på lærerprogrammet. Det har de siste årene også vært et stort fokus på elevers psykososiale miljø i skolen. Denne oppgaven har hatt som mål å se på om lærerprogrammet har potensiale til å bidra til å sikre elevers rett til et godt psykososialt miljø i grunnskolen. I dette arbeidet er litteraturstudie brukt som metode. Oppgaven er en gjennomgang av eksisterende teori og noe forskning på temaet. I tillegg har jeg brukt offentlige dokumenter for å finne hva som kan inngå i disse begrepene. Resultatene viser at det på mange områder er sammenfallende innhold og temaer i lærerprogrammet og i litteratur som omhandler psykososialt miljø, herunder havner også begrepene læringsmiljø og klasseledelse som en del av psykososialt miljø. Lærerprogrammet er et manualbasert program som på noen områder styrer de som tar det i bruk, mens på andre områder gir stor frihet. Ut fra det som kom frem i oppgaven, kan det se ut til at det er slike manualbaserte programmer som er ønskelig å bruke i skolen, nettopp på grunn av sin struktur, forutsigbarhet, og ved å gi lærere verktøy for å kunne arbeide sammen om felles mål.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: